Fiat 500S 0.9 Twin Air 105 Rijgedrag

Bekijk 33 foto's
Door: VG 19-01-2015

De 100pk sterke 1.4 viercilinder - die je voorlopig nog steeds kan bestellen in de Fiat 500 - moet eruit wegens te gulzig. Het is dus aan de 0.9-liter tweecilinder  om de taak van krachtigste benzinedrinker op zich te nemen. En omdat 85pk daarvoor niet volstaat, heeft het merk voor het turboblokje nu ook een versie met 105pk klaar. Dat maximumvermogen bereikt hij als de naald 5.500tr/min aanduidt.

De tweepitter versluist ook 145Nm bij 2.000tr/min richting vooras. Om het levendig te houden moet je de 0.9 relatief hoog in toeren houden en de schakelpook mag niet onberoerd blijven. Gelukkig zijn de verhoudingen van de zesbak goed verspreid en is zelf schakelen hier geen straf. Maar bijna vanzelfsprekend gaat zo'n gedrag ook gepaard met een dorst die groter is dan opgegeven. Wij kwamen - na een week in wisselende verkeersomstandigheden - toe met 7,4l/100km, een pak meer dan de 4,4l/100km (99g/km CO2) die Fiat afficheert.

Vanuit stilstand naar 100 scheuren lukt onze testauto in een ronde 10 seconden en met 188km/u ligt zijn topsnelheid meer dan hoog genoeg. Ter vergelijking: voorzien van de 1.4 waarvan eerder sprake doet de 500 een halve tel langer over de honderdsprint en gaat hij niet sneller dan 182km/u. De tweecilinder klinkt ook lekker pittig, amusant zelfs, al vormen fel voelbare vibraties bij stilstand wel een domper op de vreugde.

Stopkracht wordt verzekerd door schijfremmen rondom en het rempedaal laat zich makkelijk doseren. De ophanging is een ander verhaal. Daar kon maar geen mooi compromis gevonden worden tussen comfort en sportiviteit. Jammer, want het al niet erg stijve chassis van de 500 kan een prima afstelling best gebruiken. Dat de hij echt als stadsmus bedoeld is, kan je overigens afleiden van zijn 'city-modus'. Eenmaal ingeschakeld wordt de elektrische stuurinrichting dan extra bekrachtigd en heb je nog maar de spierkracht van een muis nodig om te parkeren. Let wel dat je, eenmaal op de grote banen en op de autosnelweg, terug overschakelt naar de gewone setting. Wie dat niet doet, wordt geconfronteerd met een veel te soepel stuur en een gruwelijk gebrek aan feedback en gevoel.

Geef commentaar
comments by Disqus