Volkswagen Touran 1.6 TDI 110 Inleiding

Bekijk 20 foto's
Door: BV 24-07-2015

Monovolumes. Ze moeten de jongste tijd wat van hun populariteit prijsgeven. Maar niettemin is 1 op 4 geleverde wagens in de middenklasse nog steeds een MPV. Het is dus een marktdeel waar je als volumemerk nauwelijks buiten kan blijven. Het product spreekt bovendien een breed en divers publiek aan. Van actievelingen die ruimte voor hun hobby zoeken over gezinnen met een hoop nageslacht tot ouderen die verlangen naar meer comfort. Aan keuze heb je dan ook geen gebrek. Nog voor je deze Touran bekijkt kan je je oog laten dwalen over een BMW (Grand) Active Tourer, Ford C-Max, Opel Zafira Tourer en ook de Fransen en Koreanen hebben alternatieven in de showroom staan. Maar als Volkswagen gelijk krijgt, loont het de moeite te wachten tot oktober. Dan staat de nieuwe Touran in de showroom. De derde generatie al en - zo zeggen de Duitsers - de beste compacte monovolume die je momenteel kan kopen. We gaan na of die bewering op een solide fundering rust, dan wel gebouwd is op drijfzand.

Gamma

Vier motoren biedt VW van meet af aan. Twee benzine en net zo veel diesels. Een 1.2 met 110pk en een 1.4 met 150pk in het geval van de eerste brandstof. De zelfontbranders hebben net zo veel vermogen maar schakelen 1.6, dan wel 2.0l in om dat te bekomen. En dan komen we meteen toe aan de eerste stunt van de Touran: z’n prijs wijzigt nauwelijks. Nochtans wordt hij groter en is hij beter uitgerust. Bezie dat gerust als een extra wapen in de strijd met de concurrentie.

In een land als het onze is de fleetmarkt - zeker voor VW - van levensbelang. 1 op 2 Touran wordt op die manier geleverd. Je merkt het ook. Invoerder D’Ieteren zal immers optioneel een set banden en velgen aanbieden die de CO2-uitstoot met 1 (ja, één) gram doet dalen. Wat dat uitmaakt? Wel voor de handgeschakelde 1.6 diesel maakt dat het verschil tussen een fiscale aftrekbaarheid van 75 of 80%. En dat laat je niet liggen.

Geef commentaar
comments by Disqus