Mini Clubman Cooper S Interieur

Bekijk 17 foto's
Door: BV 16-10-2015

In het interieur had Mini echt nog een hoop lessen te trekken. Al van meet af aan kwam er kritiek, ook van dit medium, op de materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit. Kritiek die na verloop van tijd luid genoeg klonk om er wat aan te doen. Nu heb je bovenop het dashboard zachte materialen, fors betere kunststof panelen en een assemblage van een merkbaar betere kwaliteit. Allemaal goed nieuws dus. Er blijven nog een paar opmerkingen in de marge. Zo zijn handschoenkastje en deurpanelen bijvoorbeeld vervaardigd van hard plastic met een coating die voor een kwalitatieve matte look en een zacht gevoel zorgt, maar die nog steeds erg krasgevoelig is.

Niet kiezen, doe maar gewoon alles

Op vlak van design heeft Mini net als aan de buitenzijde geen echte keuzes gemaakt. Het heeft er gewoonweg alles in gestoken. Van een sierlijst om het dashboard, aparte verluchtingsroosters, zichtbare tweeters voor de geluidsinstallatie, een groot centraal display dat elk excuus aangrijpt om z’n sierrand te laten oplichten… een erg eclectische mix dus waartegen de originele BMW-Mini zowaar een sobere jongen lijkt. Ergonomisch is er nochtans weinig of niets mis, maar we zitten met wat knagende detailkritiek. Het navigatiesysteem mocht meer informatie tonen, de cruise-controle is slechts instelbaar in stappen van 10km/u… Zo van die zaken die je nooit opmerkt als je alleen bij de dealer wat met de knopjes speelt.

Groter

In vergelijking met z’n voorganger kan je natuurlijk meer met de armen zwaaien. Het interieur is gevoelig breder en de schier onbruikbare achterbank van de eerste Clubman is nu vervangen door een exemplaar dat je niet langer het gevoel geeft gestraft te zijn. Het is overigens hier dat het gros van het extra volume heen ging. Want die koffer - die is eigenlijk nog altijd niet erg groot. 360l (inclusief de ruimte onder de vloer) vertegenwoordigt een verbetering van 82l ten opzichte van voorheen. Het is correct, zonder meer, maar je kan er geen wasmachine in parkeren. En wellicht moet de achterbank ook al plat voor een nieuwe flatscreen. Die gaat overigens uit de weg in drie delen in plaats van de gebruikelijke twee - wat toch een flinke plus is voor de inzetbaarheid.

Geef commentaar
comments by Disqus