Mercedes S 63 AMG Cabriolet Rijgedrag

Bekijk 41 foto's
Door: BV 17-04-2016

We gaan het asfalt te lijf met een de S63 AMG. Die stelt het met een boterzacht en tegelijk alert schakelende zeventrapsautomaat terwijl de S500 het al met negen verzetten kan doen. Niet dat zulks er veel toe doet. De bijna 5,5l grote V8 met twee turboladers zou de bijna 2,2 ton zware cabrio net zo goed als speelbal kunnen gebruiken als hij maar drie verzetten had. 585pk en zo maar eventjes 900Nm en het doet er voor de prestaties allemaal niet zo veel meer toe. Die hele selectie versnellingen zit er vooral voor de efficiëntie. Dat is natuurlijk relatief, maar goed - 10,4l/100km en een CO2-afgifte van 244g/km is niet zo slecht als je weet dat bovenstaande massa na amper 3,9 seconden tegen 100km/u tegen de lucht in kan beuken. De top is begrensd op de gebruikelijke 250km/u. Wie op een snelweg voortkabbelt (zo voelt het aan) aan de legale maximumsnelheid haalt dat cijfer, maar in elk ander geval is het utopisch. We zullen er maar het cliché tegenaan gooien dat wie dit soort auto koopt daar niet van wakker ligt.

Zware jongen

Het is je vergeven als je bij bovenstaande cijferwaterval de indruk krijgt dat het om een sportwagen gaat. Want dat is het niet. Zelfs niet bij deze S63 AMG. En dat is een goede zaak. De AMG heeft wat bredere banden en grotere velgen (19” in plaats van 18”) en geeft daardoor een tikkeltje meer asfaltstructuur aan z’n bestuurder mee. Maar dat is het dan ook. De luchtophanging blijft uitgesproken comfortabel en zelfs in z’n meest stugge instelling is de demping uitstekend. De koetswerkbewegingen blijven ook uitstekend onder controle, ook al mist deze Cabrio de Active Body Control die je (als optie) wel op de Coupé kan krijgen.

De stuurinrichting is net zo gevoelloos als die van eender welk ander elektrisch bekrachtigd systeem, maar je merkt vanaf de eerste meter dat er in dit geval een hoop ontwikkelingsbudget aan is besteed. Het geheel reageert voorbeeldig en natuurlijk op zelfs de meest subtiele stuurbewegingen. Als we dan toch minpuntjes moeten verzinnen over het rijgedrag, dan is het dat je bij het remmen de massa van de auto voelt en dat het start/stop-systeem eigenlijk wat alerter zou mogen reageren. Detailkritiek eigenlijk.

Geef commentaar
comments by Disqus