BMW i3 94Ah Range Extender Rijgedrag

Bekijk 35 foto's
Door: BV 28-05-2018

Een ‘range extender’, wat is dat? Wel, in dit geval is dat een 38pk sterke tweecilinder met 647cc die afkomstig is uit het scootergamma van het merk. Die centrale neemt de rol aan van generator en start op wanneer de accuspanning te laag wordt (in casu zo’n 10%). Z’n vermogen kan je niet optellen bij de 170pk en 250Nm die de elektrische motor opwekt, omdat hij niet in verbinding staat met de aandrijflijn. Hij levert louter stroom, en dan nog alleen wanneer dat absoluut noodzakelijk is. Hij is na activatie relatief stil en biedt een extra rijbereik van zo’n 150kg.

Puike cijfers

Het overgewicht als gevolg van de inplanting heeft invloed op de prestaties. Ten minste in versnelling, omdat de topsnelheid altijd 150 km/u bedraagt. De 0-100 staat nu in 8,1 seconden (tegen 7,3 seconden zonder hulpmotor en zelfs 7,1s voor de nog lichtere 60Ah-variant).

De gas induwen is overigens net zo leuk als verrassend door die puike cijfers. Vooral van 0 tot 60km/u. Maar je mag het niet te vaak doen, want het vreet rijbereik. De nieuwe 94Ah-accu brengt je ergens tussen 190 en 300km ver en je moet er bovenstaand bereik van de verbrandingsmotor aan toevoegen om de maximale actieradius te bekomen. In theorie, want in winterse omstandigheden (met verwarming en zo) ben je al blij dat je in het totaal 310km ver komt. In de zomer, wanneer het interieur gekoeld moet worden, reken je op hetzelfde.

De i3 biedt een specifiek type rijplezier, eigen aan elektrische voertuigen. Stil en met een geruststellend koppel dat meteen ter beschikking staat. Hij springt daardoor kwiek uit de startblokken en z’n lage zwaartepunt en intelligente krachtverdeling (een uitbreiding op de stabiliteitscontrole) zorgt ervoor dat hij ook vlot van richting wissend. De smalle bandjes ten spijt. Remmen hoef je zelden te doen, omdat de elektromotor naarstig weer zo veel mogelijk energie recupereert.

Frustratie

De accu aan een normaal stopcontact voltanken neemt ongeveer 9 uur in beslag. Een 50kW snellaadstation stuwt erop 40 minuten 80% van de capaciteit weer in, maar je houdt er best rekening mee dat het zoeken naar beschikbare laadinfrastructuur en die ook aan de praat krijgen een tijdrovende, frustrerende bezigheid is.

Geef commentaar
comments by Disqus