Renault Megane E-TECH EV60 R220 Rijgedrag

Bekijk 10 foto's
Door: BV 12-04-2022

Onder de vloer van de E-Tech op test zit een 60kWh accu, terwijl de aandrijving voor rekening is van een 218pk en 300Nm sterke elektromotor. Hoe hij rijdt spitten we dadelijk uit. Eerst de onvermijdelijke aandacht voor de laadtijden. De twee uitersten van deze versie ‘super charge’: de accu van leeg naar vol laden aan een gewoon stopcontact: 30,5 uur aan 2,3kW. Aan de andere kant: snelladen aan 130kW. Dan is de accu vol op één uur en een kwartier. Renault verlegt de aandacht een beetje van energieverbruik onderweg naar het laadgemak, door ervoor te zorgen dat de batterij bij een geplande laadbeurt (dat moet dan via het navigatiesysteem) op voorhand op de optimale temperatuur is gebracht en dus meteen hoger debiet aan stroom accepteert. Hele uitleg daarover. Maar het is marketingprut. Want of het nu tijdens het rijden of tijdens het laden is: je moet de energie toch investeren. Of die uit de laadtijd of uit het rijbereik komt, lijkt me weinig relevant. Over dat rijbereik gesproken: voor de testversie belooft Renault een autonomie van 450km (WLTP), wat overeen stemt met een verbruik van 16,1kWh/100km aan de laadpaal en 13,3kWh/100km in de auto. Het verschil tussen beide is het laadverlies. Wij realiseerden een afgelezen verbruik van 14,8kWh bij een afgemeten rijstijl zonder grote stukken autostrade en in ideale klimatologische omstandigheden.

Technisch geavanceerd onderstel

Het platform van deze stekkerMegane is technisch geavanceerd omdat het over een multilink-achteras beschikt. Z’n afstelling is echter (andermaal) weinig onderscheidend: die is halfhard zoals eigenlijk elke auto tegenwoordig gedempt is. De 20-duimers doen zoals zo vaak meer kwaad dan goed. Er is nu eenmaal te weinig band om oneffenheden met gepaste soepelheid op te vangen. De banden hebben een lange en smalle voetafdruk, wat betekent dat ze beter acceleratie- en decelleratiekrachten kunnen overbrengen dan zijdelingse. De sprinttijd van 7,4 seconden suggereert dan ook een dynamisme dat in de bochten mede door het leeggewicht van dik 1,6 ton, niet waargemaakt kan worden. Met vol gas verliezen de voorwielen ook best snel hun tractie, wat weinig goeds belooft voor een natte of vettige ondergrond. Renault monteert overigens een stuurtje met een niet lineaire overbrengingsverhouding. Je moet er nauwelijks aan draaien om scherp te sturen. Een eigenschap die weinig meerwaarde biedt als je het mij vraagt en evenmin past bij het karakter van de auto. Die komt immers het best tot z’n recht wanneer hij de stilte van de aandrijflijn uitspeelt en gezapig gereden wordt. Ik heb het gevoel dat er meer in zat.

Geef commentaar
comments by Disqus