BMW 318d Interieur

BMW 318d
Bekijk 7 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Traditioneel kiest BMW voor een sportieve interieurindeling. Een relatief lage zithouding (omwille van de minste amplificatie van koetswerkbewegingen is dat ook nog steeds de minst vermoeiende voor het afleggen van lange afstanden) wordt gecombineerd met uitstekend steunend zitmeubilair. Uiteraard spreek je pas bij de optionele sportzetels van een uitgesproken zijdelingse steun, toch gaat BMW ook bij de standaard comfortzetels al een tikkeltje verder dan z’n directe concurrenten. Het sobere, duidelijk afleesbare, rood-oranje verlichtte instrumentarium met ronde klokken is goed zichtbaar door het kleine stuurwiel. Dat kreeg trouwens een dikke velg, wat voor een goede greep zorgt. Zelfs met een subtiele glooiing van de boordplank, blijft het geheel in de standaarduitvoering streng ogen. De kunststoffen zijn weliswaar hoogwaardig, maar de kleurstelling (zwart op zwart) is fantasieloos. De 3 verdraagt daarom wat extra euro’s voor een frivolere aankleding. Ergonomisch zit alles snor, zelfs als je -bij bijvoorbeeld een navigatiesysteem- de iDrive in je maag gespietst krijgt.

In vergelijking met de vorige generatie is het vooral de achterbank die vooruitgang boekt. Zowel de toegenomen breedte als de langere wielbasis laten zich er duidelijk voelen. De 3 is nog steeds geen ruimtewonder, hoeft dat van ons ook niet te zijn, maar voortaan kan je wel zonder toegevingen twee volwassenen op de achterbank schikken. De vorige generatie liet daar moeilijk verteerbare steken vallen. In het midden achteraan kan in principe ook nog iemand plaatsnemen, al moet je rekening houden met de relatief grote middentunnel, omwille van de aandrijfstang naar de achteras. Op isolatie is trouwens niet bespaard. Transmissiegeluiden zijn onbestaande, windruis blijft ruim binnen de perken en de diesel houdt z’n donkere brom discreet op de achtgrond. Bij een koudstart is dat wat minder, maar ook dan blijft het ruim binnen de in dit segment geldende grenzen.

Voor een berline met een conventioneel vierdeurs koetswerk, is de belaadbaarheid onberispelijk. De kofferklep maakt plaats voor een voldoende ruime opening en scharniert ver open om het laden van wat grotere objecten te vereenvoudingen. De kofferinhoud is met 460l gemiddeld voor dit segment, al denken we dat een doorsnee gebruiker zich daarmee zelden of nooit beknot zal voelen. De Touring scoort beter op belaadbaarheid zonder meer kofferinhoud te bieden. Een neerklapbare achterbank is optioneel.

Geef commentaar
comments by Disqus