Cadillac STS 4.6 V8 Interieur

Cadillac STS 4.6 V8
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De toegang tot de Cadillac STS gebeurt ‘keyless’, wat betekent dat de portieren automatisch ontgrendelen wanneer de nabijheid van de contactsleutel wordt gedetecteerd. Vervolgens wordt je geconfronteerd met een concert van typisch Amerikaanse biepgeluidjes en een tot de verbeelding sprekende lichtshow van het dashboard. Voorin verwelkomt de STS met zeer comfortabele clubzetels, bekleed met leder zoals enkel de Amerikanen dat verwerken. Het zitmeubilair is voorin elektrische regelbaar en beschikt over een geheugenfunctie alsook over een viervoudig instelbare lendensteun en kantelbare hoofdsteunen. Verwarming van de zetels zit gekoppeld aan ventilatie, een aangenaam maar wel optioneel gegeven. De stuurkolom is eveneens elektrisch instelbaar en dat in hoogte en diepte. Achteraan vinden de genodigden voor een ritje een zeer brede en volumineuze centrale armsteun, die echter geen enkele opbergmogelijkheid aanreikt, tenzij dan de twee bekerhouders. Er blijven achteraan slechts twee zitplaatsen over, die bovendien te smal en te uitgesproken geprofileerd zijn. De hoofdruimte is wel een troef, evenals de gescheiden regeling voor de airco achteraan op de middentunnel.

Ook voorin is het maar pover gesteld met de opbergmogelijkheden: het handschoenkastje doet zijn naam teveel eer aan en de kaartenbakken in de vier portieren zijn ook niet echt genereus. Een blik op de middenconsole maakt ons vooreerst blij, doch de fraaie indruk wordt verstoord door het goedkope schermpje voor de airco. Het oogt wazig mat en bemoeilijkt dan ook de aflezing van de ingestelde temperatuur. In de middenconsole straalt een zeer groot (20 cm) aanraakscherm voor het infotainment systeem van deze Cadillac. Het dient o.a. voor de navigatie met DVD voor het Europese wegennet, maar ook voor de muziekinstallatie en telefoon met Bluetooth-compatibiliteit en spraakherkenning voor telefoonnummers. Jammer genoeg is de navigatie er een om agressieve neigingen te kweken… Zowel het ingeven van bestemmingen als het berekenen van de route werkt danig op de zenuwen. Het muzieksysteem van Bose verzacht die pijn met 15 luidsprekers en in onze testwagen zelfs een 5.1 surround sound decoder, vanzelfsprekend met CD-wisselaar en bediening op het stuurwiel.

Dat stuurwiel is groot uitgevallen en ergonomie is ook niet meteen de sterkste kant van de Amerikaanse ontwerpers. Zo staat de wiptoets voor het volume aan de binnenkant en deze voor de zenderzoekloop aan de buitenkant. Vergissen verzekerd, evenals constante ergernis tot men weer doodgewoon de draaiknop op de radio hanteert.

Geef commentaar
comments by Disqus