Mercedes A 200 CDI Rijgedrag

Mercedes A 200 CDI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In het vooronder van onze A ligt een viercilinder-in-lijn dieselmotor met een inhoud van 1991cc. Die ontwikkelt in regel 140pk, maar omwille van de Belgische fiscaliteit laat het exemplaar handig 4 paardjes vallen. Dat vermogen komt vrij bij 4.200t/min terwijl al vanaf 1.600 Ő en ononderbroken tot 2.600t/min. Ő een koppel van 300Nm ter beschikking is. De krachtbron wordt gekoppeld aan een soepel, maar niet boterzacht schakelende zesbak. De voorwielen trekken de 1340kg zware vijfdeurs in net geen tien tellen naar 100km/u en dat is meer dan aangenaam vlot. De topsnelheid bedraagt 201km/u. Het opgegeven gebruiksgemiddelde van 5,6l/100km hebben we niet gehaald, maar met een testverbruik van niet eens 8l zijn we tevreden. Door de naar verhouding smalle en hoge koets is het voor het onderstel niet steeds even vanzelfsprekend om de kracht van deze diesel te verwerken. Vooral de voortrein wil wel eens steigeren. Er is dus in dit geval sprake van enige ‘overmotorisering’. Wellicht rijden de minder krachtige dieselversies bijna net zo prettig. Een spijtige zaak is Mercedes’ krenterigheid als het op geluidsisolatie aankomt. Rij- en rolgeluiden worden meer dan behoorlijk gedempt, maar het getokkel van de diesel ondervindt te weinig weerstand op weg naar het interieur.

De ophanging was Őop z’n zachtst gezegd- niet meteen het meest aangename onderdeel van de A-Klasse. Het merk met de Ster heeft hier dan ook de nodige aandacht aan besteed. Het ontwikkelde een demper die via een eenvoudig, mechanisch systeem een variabele demping mogelijk maakt. Het kurkdroge veergedrag van de eerste A is daarmee verholpen. Het nieuwste exemplaar is nog steeds geen toonbeeld van comfortabele efficiëntie, maar het is zonder meer acceptabel binnen de beperkingen die het concept stelt. De rolneigingen blijven beperkt. Voeg je aan de vergelijking ook nog de fel verbeterde communicatieve stuurinrichting toe en je kan zelfs spreken over rijplezier. Het weggedrag is fel onderstuurd, waardoor de A in snel genomen bochten te veel rekent op het afremmen van het binnenste achterwiel door het ESP-systeem.

Geef commentaar
comments by Disqus