Citroën C5 1.6 HDi Rijgedrag

Citroën C5 1.6 HDi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Onder de kap van de C5 zit voortaan een common-rail viercilinder dieselmotor met de bescheiden cilinderinhoud van 1560cc. Die krachtbron, door PSA en Ford samen ontwikkeld, levert een minder bescheiden 110pk bij 4.000t/min. De koppelkromme piekt bij 240Nm op 1.750t/min. Citroën koppelt de motor aan een handgeroerde schakeldoos met vijf verhoudingen. Ondanks de beperkte omvang van het blok, zet de combinatie toch minimaal 1424kg op de weegschaal (bijna 50kg meer dan de 1.8 benzine). De prestaties zijn dan ook niet meteen flitsend, maar wel opvallend vlot; 100km/u staat al na 11,3sec op de teller en de topsnelheid van 190km/u zal de gemiddelde bestuurder niet op z’n honger laten. De praktijkervaring valt bijna net zo goed mee als het cijfermateriaal. Vooral in de hogere versnellingen blijkt de kleine motor vlot te hernemen. Vanuit stilstand vertrekken bleek daarentegen altijd wat moeizamer te gaan. Je moet dus met de koppeling (met een behoorlijk lange slag) spelen als je overtuigend uit de startblokken wil komen.

Het is duidelijk dat Citroën met deze versie mikt op de wat bravere huisvader. Het weggedrag is daar een afspiegeling van, met een duidelijke voorliefde voor voelbaar progressief onderstuur. Perfect voorspelbaar dus en een goede combinatie met de Hydractive 3 ophanging. Deze gas- en olieophanging is de laatste generaties geëvolueerd in de richting van een normale ophanging (zo zakt de C5 niet als de motor stilgelegd wordt en blijf het wiegen in de bochten binnen de perken), maar het comfortniveau is nog steeds uitzonderlijk hoog en dat is vooral op de autosnelweg een genot. De ophanging past zich bovendien, zowel wat demperkarakteristiek als wat rijhoogte betreft, aan de staat van het wegdek en de belading aan. Het remsysteem van de C5 voldoet ruimschoots voor het beoogde gebruik.

De 1.6 heeft ondanks een hoge vermogensopbrengst en de niet geringe taak om de omvangrijke koets van de C5 tot beweging aan te zetten, een eerder bescheiden dorst. Ons testgemiddelde van 6,6l/100km komt nauwelijks boven het opgegeven gemiddelde van de constructeur uit. Omdat Citroën ook niet bespaard heeft op geluidsisolatie en onder meer het tussenschot en de motorkap voorziet van geluidsdempend materiaal, doet de kleine vierpitter z’n werk opvallend stil.

Geef commentaar
comments by Disqus