smart forfour 1.3 pulse Rijgedrag

smart forfour 1.3 pulse
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Smart liet zich destijds niet alleen opmerken door de afwijkende afmetingen, maar ook door de onorthodoxe techniek. Zo wordt voor de fortwo en roadster gebruik gemaakt van turbomotoren met een geringe cilinderinhoud, liggen die boven de aangedreven achteras en wordt voor de ophanging gebruik gemaakt van een DeDion-achteras die in regel zo stijf is als een koets. Sinds Helmut Wawra in 1998 overstapte van Mercedes naar smart rijden de smartjes opmerkelijk beter, maar in feite is dat voor deze vier- of vijfzitter nauwelijks van belang. De ingenieur opteerde immers voor een opstelling met drie of viercilindermotoren die vooraan overdwars onder de koets zitten en de voorwielen aandrijven. Een perfect normale lay-out dus, die niet alleen te wijten zou zijn aan de synergieën (Mitsubishi gebruikt voor de nieuwe Colt dezelfde basis), maar eenvoudigweg de meest ideale opstelling voor het segment zou zijn. De ophanging maakt vooraan gebruik van een systeem met driehoeken terwijl de achteras van het halfstarre type is. Net als het andere jonge merk, Mini, mikt smart op rijplezier en sportiviteit. Daarom verbaast de uitgesproken stugge afstelling van het onderstel niet. Toch heeft het comfort minder te leiden onder de veerschuwe afstelling van het geheel dan bij de eerder genoemde Mini, wat aan een meer gematigde afstelling is te wijten. Die bleek in combinatie met het elektromechanisch bekrachtigde sportstuur bakken rijplezier te verschaffen.

Dat de 1.3 op de testbank een bescheiden gewicht van 970kg combineert met aardig potente prestaties zal niet meteen in het nadeel van de pretduivel gewerkt hebben. De ronkerige, maar niet storend luidruchtige vierpitter ontplooit met eerbare souplesse en gezonde werkijver immers 95 paarden bij 6.000t/min en 125Nm bij 4.000t/min. De vierkante motor heeft een voorliefde voor hogere omwentelingsnelheden en reageert alert. Al bij al valt de combinatie beter in de smaak dan we hadden durven hopen. De handgeschakelde vijfbak mag dan wel niet ultrasportief zijn, de bediening is voldoende direct om tot ons genoegen te functioneren. Met de 1.3 haalt het model 100km/u in net geen 11sec en bedraagt de top 180km/u en blijft de dorst aardig beperkt.

Geef commentaar
comments by Disqus