Suzuki Grand Vitara 2.0TD driedeurs Rijgedrag

Suzuki Grand Vitara 2.0TD driedeurs
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De 1997cc viercilinder common-rail diesel met 4 kleppen per cilinder vervangt identiek dezelfde motor met 2 kleppen per cilinder. Het een krachtbron van PSA-origine, bij Citroën en Peugeot gekend als de 2.0HDi, maar hier gewoonweg aangeduid als 2.0TD. De krachtbron is goed voor 109pk bij 4.000t/min en een koppel van 270Nm bij 1.750t/min. Dat is 20Nm meer dan de motor met 8 cilinderkleppen. De krachtbron moet het vooral hebben van de soepele, lineaire vermogensopbouw eerder dan van brute kracht, maar het gunstige verloop van de koppelkromme zorgt ervoor dat je steeds trekkracht voorradig hebt. Dat heeft zeker op het terrein voordelen. De loop van de motor is wat stiller dan voorheen, al kan je moeilijk stellen dat Suzuki de boel hier grondig heeft geïsoleerd. We hebben het gevoel dat er een verbetering is ten opzichte van de vorige 2.0HDi, die we in vijfdeursversie met automaat hebben gereden, maar je zal je toch moeten verzoenen met het getokkel van de diesel. Als je terrein opzoekt en constant in 4x4-modus rijdt loopt het verbruik op. In normale omstandigheden moet je echter voldoende hebben aan 7,3l/100km.

Een prettige, zacht schakelende vijfbak koppelt de motor aan de aandrijving. Een tussenbak geeft je de keuze tussen achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en dat laatste in combinatie met extra korte terreinverhoudingen. De bodemvrijheid van 18,3cm is wat aan de krappe kant (19,5cm voor de benzineversies), maar dat wordt gecompenseerd door de wielbasis van amper 2,2m. Je zal dan ook moeten zoeken naar een stuk terrein waar deze 1.445kg zware Vitara in de problemen kan komen. De wegligging is in normale omstandigheden veilig voorspelbaar, licht onderstuurd, met een gripgrens die behoorlijk ver ligt. Ongetwijfeld zit het forse 235/60-rubber daar voor iets tussen. De ophanging is te omschrijven als avontuurlijk. Op korte oneffenheden reageert het geheel springerig, maar dat kan ook moeilijk anders met zo’n korte wielbasis.

Het stuurwiel is hydraulisch bekrachtigd. Het tandheugelsysteem geeft niet zo veel feedback. De boosdoener is een wat wazige rechtuitstand en een lichte bekrachtiging. Om het geheel efficiënt af te remmen doet Suzuki beroep op geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan. Die kunnen wat krachtiger, maar we waren met de geregistreerde vertraging best tevreden omdat het systeem beschikt over een groot uithoudingsvermogen.

Geef commentaar
comments by Disqus