Renault Megane II Grandtour 1.9dCi Rijgedrag

Renault Megane II Grandtour 1.9dCi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De 1.9dCi-motor, die wordt gekoppeld aan een soepel en afgelijnd schakelende zesbak, levert 115pk bij 4.000t/min en 300Nm bij 2.000t/min. Daarmee haalt de 1310kg zware Grandtour 100km/u na 10,8seconden en een topsnelheid van 198km/u. Cijfermateriaal dat de eigenschappen van de dieselmotor (die nog niet voldoet aan de Euro4-norm) onderwaardeert want met name in de tussenacceleraties zet de Megane II scherpe tijden neer. Hij wordt daarin in niet onbelangrijke mate geholpen door de zesbak. Deze krachtbron mist misschien de brutaliteit die de topmotoren van met name Duitse concurrenten als de VW Golf tentoon spreiden, maar kan toch snedig uit de hoek komen. Het verbruik blijft steeds binnen de perken, met een opgegeven gemiddelde van 5,4l/100km. Onze gemengde cyclus koste gemiddeld 6,9l/100km. Zonder meer een redelijk cijfer.

Voor de Megane II werd een nieuw platform ontwikkeld. Dat kreeg een lange wielbasis en een grote spoorbreedte, al gaat dat eerste aspect omwille van de 30cm grotere overhang van de break hier verloren. De ophanging, een stokpaardje van de Franse constructeurs, was geheel nieuw. Vooraan wordt gebruik gemaakt van een McPhersonsysteem op een geïsoleerd suframe, terwijl achteraan een torsieas met geprogrammeerde vervorming wordt gebruikt. De demping van het geheel is uitstekend, wat het comfort aan boord ten goede komt. De oneffenheden worden afgevlakt zonder dat de bestuurder feedback van het systeem moet ontberen. Ondanks de grotere achterbouw weet de achterophanging deining of springneigingen geheel te elimineren. Daardoor staat het comfort, ondanks een hogere laadcapaciteit, op het niveau van een hatchback. De Grandtour reageert bijna net zo onderdanig op stuurinput als de berline en werkt ook het snellere bochtenwerk zonder morren af. Als het echt te snel gaat, is de Megane progressief onderstuurd. Overstuur zou je kunnen uitlokken, maar niet zonder één van de elektronische waakhonden te alarmeren.

Het stuurwiel is elektrisch bekrachtigd. De bekrachtiging is variabel afhankelijk van de snelheid. Bij de 1.6 berline, die we eerder testten, waren we in de wolken over de feedback van het geheel, maar net als bij de Scenic (ook met 1.9dCi-motor) hebben we hier een wazige rechtuitstand moeten constateren. Die noopt je met name op autosnelwegen tot het uitvoeren van kleine stuurcorrecties, wat we als hinderlijk beschouwen. Het rempedaal van de Megane is kort afgesteld en dat vergt enige gewenning. Daarna is de doseerbaarheid uitstekend. We zijn het intussen van Renault gewend dat ze een bijtgraag systeem monteren, maar de vertraging blijft indrukwekkend. Nochtans is zijn de geventileerde schijven vooraan met een diameter van 280mm en de volle schijven met een diameter van 240mm niet buitensporig groot. De rembekrachtiger van 11 inch is dat echter wel, terwijl noodremhulp ervoor zorgt dat de maximale remkracht bij een paniekreactie continue behouden blijft, tenzij de bestuurder het rempedaal volledig los laat. Fading is niet onbestaande, maar de gradatie is perfect aanvaardbaar.

Geef commentaar
comments by Disqus