Mini Cooper Inleiding

Mini Cooper
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

BMW zoekt onverminderd verder naar een uitbreiding van z’n klantenbasis, door binnen het luxesegment meer in de breedte te gaan werken met een X5 en een aanstormende X3 en een revival van een grote coupé, door met een merk als Rolls-Royce in de toekomst ook in het absolute topsegment boven de 7-reeks te gaan meespelen én door met nieuwe compactere en goedkopere modellen te komen die voor meer mensen toegankelijk zijn. Niet alle specialisten zijn ervan overtuigd dat dat voor BMW een goede strategie is omdat de lagere marktsegmenten meer conjunctuurgevoelig zijn en bijgevolg ook het merk dat wordt, maar BMW zet door. Enerzijds door in sneltempo een BMW 1-reeks te ontwikkelen die zich zal kunnen meten met de besten uit het M1-segment, zij het met een prijskaartje en een techniek (achterwielaandrijving wordt zeker behouden) die eigen zijn aan het merk uit München, anderzijds met het merk Mini.

Momenteel omvat het aanbod van Mini drie versies; One, Cooper en Cooper S. Ze hebben allen dezelfde 1.6l benzinemotor aan boord, maar het vermogen en de uitrusting is voor elke versie anders. De One doet het met 90pk, de Cooper is goed voor 115pk en de Cooper S heeft een geblazen variant van niet minder dan 163pk onder de kleine snuit zitten. De prijs start respectievelijk bij 14.200 €, 16.800 € en 22.300 €. De standaarduitrusting van de modellen is voldoende, maar niet rijkelijk te noemen. De One doet het met centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten vooraan, stuurbekrachtiging en getinte ruiten. Voor de prijs van de Cooper krijg je daar een geluidsinstallatie, lichtmetalen velgen, desgewenst een wit dak en spiegelbehuizing, mistlampjes en een in de hoogte regelbare bestuurderszetel bovenop. De Cooper S heeft dan ook nog airco en een boordcomputer. We zetten dit maal de Cooper, met 115pk dus, op de testbank. Uitgerust met bijna elke optie op de lijst (stof/ledercombinatie, stabiliteitscontrole, sportophanging plus, lederen stuurwieltje, alarm, achterspoiler, grotere aluminium velgen, sportzetels vooraan, airco en een boordcomputer) komt de prijs van de testwagen op niet minder dan 20.302 €. Niet goedkoop is in die optiek een beer van een eufemisme, maar met een dergelijk origineel concept ligt de concurrentie nu eenmaal niet dik gezaaid.

Geef commentaar
comments by Disqus