Daihatsu YRV 1.3 SXE Interieur

Daihatsu YRV 1.3 SXE
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De basisversie van de YRV is de S-uitvoering. Je hebt voor die versie de keuze uit de 1.0 en de 1.3-liter motor. Dit afwerkingsniveau krijgt steeds getinte ruiten, maar de zijruiten met UV-glas vinden we hier niet terug. De zijruitjes vooraan zijn wel altijd elektrisch te openen. De 1.0 S geen hoofdsteunen achteraan of gordelspanners met spankrachtbegrenzers vooraan, de 1.3S krijgt dat er wel bij. Twee frontale airbags heb je altijd. De bumpers op deze versie zijn steeds in koetswerkkleur gespoten en daardoor ziet de basis YRV er nooit als een echt instapmodel uit. Voor wieldoppen moet je wel bijbetalen. Vier elektrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een toerenteller, bagageafdekking, een dakspoiler met derde stoplicht, extra luidsprekers (4 in plaats van 2), 2-kleurige hoofdsteunen en een luxe stoffen zetelbekleding vinden we vanaf de SX-uitvoering terug. Deze uitvoering is enkel verkrijgbaar met de 1.3 motor en kan gecombineerd worden met een viertrapsautomaat. De SXE is de duurste variant. Naast wat uiterlijke opsmuk doet hij bovenop de uitrusting van de SX een klimaatregeling en een ABS systeem met remkrachtverdeler. Twee opties die op de andere versies respectievelijk 47.450 BEF (1.176 EURO) en 29.850 BEF (742 EURO) kosten. Lichtmetalen 14-duims velgen zijn standaard en je kan ook deze versie combineren met de automaat.

Net als de buitenkant, is de interieurafwerking bijzonder verzorgd. De boordplank van de SXE valt op doordat het paneel waarin de wijzerplaten en de verluchtingsmonden zitten in geanodiseerd aluminium is uitgevoerd. In de basisversie wordt een meer traditioneel zwart kunststofje gebruikt. Doordat Daihatsu de YRV 1550mm hoog maakte, konden ze de inzittenden rechter en hoger laten zitten. Hierdoor werd heel wat ruimte gecreëerd. De stoelen voorin zijn comfortabel en steunen goed. De chauffeur kan daarbij ook de hoogte van de zitting regelen. Deze YRV lijkt ontwikkeld voor grote mensen en dat merk je vooral wanneer je wat kleiner bent. Je kijkt dan net boven de hoge gordellijn en bovendien zit je behoorlijk dicht tegen het niet verstelbare stuur, de rijhouding blijft daarbij wel behoorlijk. Het zicht rondom wordt enigszins beknot door de omvangrijke A- en B-stijl en de achteruit verstopt zich achter de erg grote hoofdsteunen. Gelukkig kan je terugvallen op de grote spiegels. De achterste passagiers zitten in de YRV hoger dan de voorste. Dankzij deze stadion-configuratie werd het zicht op de weg voor hen verbeterd. De achterbank kan 15cm verschoven worden waardoor je je ofwel in bagage ofwel in passagiers moet beperken. De inhoud van de koffer varieert daarbij van 166l tot 238l. De achterbank is neerklapbaar in 2 gelijke delen en ook de hellingsgraad van de rugleuning is instelbaar. Een vlakke laadvloer creëren is geen probleem. Als je dan stapelt tot aan het plafond, kan je 1026l kwijt. De ophanging van deze YRV is meer op sportiviteit gericht dan op comfort en dus vrij stug. Koetswerkbewegingen worden wel goed in toom gehouden, ook op wegen met veel bulten en builen. De geluiddemping tot slot behoort tot de goede middelmaat. Hoog in de toeren weerklinkt de motor natuurlijk in het interieur, maar het blijft steeds mogelijk een gesprek te voeren op normaal volume. Alleen opspattend water, steentjes en zand zijn duidelijk hoorbaar, zeker achterin.

Geef commentaar
comments by Disqus