Audi A2 1.6 FSI Rijgedrag

Door: REDACTIE 15-10-2007
De kleine A2 is in feite één brok toptechnologie en niet in het minst met de 1.6 FSI direct ingespoten benzinemotor. Het Audi Space Frame onderstel én het koetswerk zijn volledig in aluminium. Dat maakt de auto een pak lichter, maar ook complexer en dus duurder om te fabriceren. Dankzij de gewichtsbesparing zet de A2 3L met de 1.2l TDI-motor van 61pk amper 855kg op de weegschaal. Leuk want minder massa betekent minder vermogen voor dezelfde prestaties; minder vermogen betekent een kleinere motor en dat is weer dubbel genoeglijk want fiscaal voordelig én zuinig. Alleen vrezen we dat Audi met de 1.6 FSI een beetje dit doel voorbijschiet. Een grotere motor brengt immers onmiskenbaar meer gewicht met zich mee. De 1.6 FSI zet dan ook al 995kg op de weegschaal. Enkel de 1.4 TDI weegt met 1020kg nog meer. Dat wordt bij deze 1598cc viercilinder-in-lijn wel wat gecompenseerd door de directe brandstofinjectie. De Fuel Stratified Injection onderscheidt zich op technisch vlak van een traditionele benzinemotor doordat de benzine rechtstreeks, via een common-rail systeem, in de verbrandingskamers wordt gespoten. Bovendien werkt de motor met twee modi; als een conventionele motor als het potentieel wordt aangesproken, en op een arm mengsel bij zogeheten deellast. Bij lage snelheden, traag verkeer, weinig veeleisende stadsomlopenij wordt namelijk een arm mengsel in de brandstofkamer gespoten. Door een in principe niet spontaan verbrandbare hoeveelheid benzinedeeltjes te concentreren rond de bougie kan toch een verbranding gerealiseerd worden en dat spaart benzine. In casu zijn de resultaten niet zo spectaculair want een maximumvermogen van 110pk bij 5.800t/min en een koppel van 155Nm bij 4.500t/min hebben we nog bij andere recente -maar niet direct ingespoten- benzinemotoren met een gelijkaardige cilinderinhoud gezien.

De combinatie met de A2 is evenwel geslaagd. De motor laat zich het best omschrijven als soepel en gewillig, ook in de lage toeren, en zorgt voor een zeer lineaire klim doorheen het toerentalgebied. De A2 voelt daardoor wat trager aan dan hij in feite is want een spurtje naar 100km/u in 9,8sec en een top van 202km/u is lang niet gek. Gulzig is hij niet; we verbruikten 7,9l/100km tijdens de test voor een opgegeven gemiddelde van de constructeur van 6,0l. In vrijloop en aan constante snelheden is de krachtbron nauwelijks hoorbaar. Omwille van het gewicht heeft Audi helaas ook wat op de geluidsisolatie bespaard en dat merk je als je de kleine vierzitter de sporen geeft. Steentjes en water kan je in de wielkasten horen en de motor produceert een klank die je zelfs zou kunnen verwarren met een dieselbrom.

Om een goede wegligging te krijgen hebben de ingenieurs het zich niet zo gemakkelijk gemaakt als had gekund. De A2 is smal, hoog én hier is het lage gewicht een nadeel. Dat zou niet zo zijn als het constant bleef, maar vier inzittenden en wat bagage maken op het totaalgewicht van de wagen percentueel gezien een veel groter deel uit dan bij een wat zwaarder voertuig het geval zou zijn. Niet erg makkelijk om af te stellen dus. Met het resultaat zijn we wel tevreden; de ophanging is niet overdreven droog en ook al rekent de A2 iets te veel op de tussenkomst van het ESP-systeem voor het afwerken van snel genomen bochtjes, het onderstuur blijft binnen de perken. In beladen toestand ligt de gripgrens wat verder.

Geef commentaar
comments by Disqus