nieuwe Suzuki Swift

nieuwe Suzuki Swift
Bekijk 9 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
In 1984 nam Suzuki voor het eerst de Swift op de catalogus. De economische instapper werd in 1990 afgelost door een model dat nog steeds in de eerste plaats betaalbaar en praktisch transport moest bieden. Deze tweede generatie verdween na een lange carrière in 2002 uit het West-Europese aanbod. Nu is er een opvolger. Een model dat helemaal past binnen Suzuki’s meer agressieve marktstrategie. Het merk dat momenteel met 2,3 miljoen geproduceerde wagens per jaar de 11e constructeur ter wereld is, wil immers tegen volgend jaar opklimmen naar 2,5 miljoen wagens op jaarbasis. Een reeks nieuwe producten, waaronder deze Swift, moeten dat mogelijk maken. De Japanse ambitie is alvast goede zaak voor de veeleisende Europese consument, want Suzuki gebruikte die als referentie. Met meer Europese brokken in de pap wil dat zeggen dat de nieuwe Swift moderner oogt, ruimer werd en beter rijdt, zonder dat het prijskaartje geheel de pan uit swingt. Onder de kap komt ook een Europese motor; de 1.3l JTD-common-rail-diesel van Fiat-origine, al is het daarop nog even wachten. Meteen bestelbaar is de 1.3 benzine. Die is prettig pittig en levert 92pk bij 5.800t/min. en 116Nm koppel bij 4.200t/min. Suzuki bouwt ook een 1.5, maar de invoerder vindt die onvoldoende interessant want hij levert nauwelijks meer vermogen en koppel dan de 1.3. In de loop van volgend jaar komt er een sportieve GTI en zal ook de Coupé-Cabriolet, met stalen wegklapdak en vier zitplaatsen, z’n intrede doen.

Het aanbod bestaat uit de afwerkingsniveaus GA (Grand Advantage); GL (Grand Luxe), GLA (Grand Luxe Airco) en GLX (Grand Luxe Xtra). De driedeurs is er vanaf € 9.800 en kost gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak maximaal € 13.100. Een gerobotiseerde vijfversnellingsbak, door Suzuki SEQ gedoopt, is er enkel in het hoogste uitrustingsniveau en moet € 13.900 opbrengen. Het aanbod voor de vijfdeursversies loopt gelijk; het begint bij € 10.400 en gaat tot € 14.500.

Suzuki haalde voor het geblokte Europese lijnenspel van z’n nieuwste telg de mosterd bij Mini. Dat levert door de donkere A- en B-stijlen de illusie van een panoramische voorruit op, zorgt voor een dynamische gordellijn, een breed spoor en geaccentueerde wielkasten. Daardoor oogt het model een stuk volwassener dan voorheen, maar is het ook tegelijk speels. De Swift kreeg weer een groeischeut en meer voortaan 3,69m in de lengte, 1,69m in de breedte en 1,50m in de hoogte. Dat levert meer binnenruimte voor vier en een koffervolume van 213l op. Met de achterbank neergeklapt bedraagt de laadcapaciteit 562l. Het interieur is opgebouwd rond een gebogen boordplank en een middenconsole met rechte wanden. Een combinatie die het geheel een vriendelijke, maar degelijke uitstraling moet verlenen. Een sobere, stijlvolle invulling en opmerkelijk degelijke kunststoffen helpen uiteraard een handje.

Het onderstel met een PcPherson veerpoot voor de voorophanging en een torsieas-achteraan is afgestemd op de Europese smaak. Het verteert putten, bulten en richels dat het een lieve lust is. Dat Suzuki er vertrouwen in heeft, bleek ook uit het testparcours. Dat bulkte van de kleine slingerwegen, kasseistroken en pokdalig asfalt. De Swift filtert goed en heeft een gezonde wegligging zonder dat er sprake is van overmatig onder- of overstuur. Stuurbekrachtiging is standaard en er wordt gebruik gemaakt van een elektrisch systeem. De feedback daarvan kan beter, maar je hebt anderzijds wel meteen recht op een variabele bekrachtiging. De handbak laat zich voldoende vlot een versnelling dicteren, maar de gerobotiseerde bak viel meer op dankzij z’n vlotte en -zoals vaak wel het geval is- weinig hinderende werking. De Swift wist de eerste kennismaking met glans te doorstaan. Binnenkort volgt een uitgebreide test.


Geef commentaar
comments by Disqus