Suzuki Swift diesel

Suzuki Swift diesel
Bekijk 9 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Het gaat goed met Suzuki. Het marktaandeel van de constructeur is het afgelopen jaar (in België) gestegen van 1,01 naar 1,15%. Dat vertegenwoordigd een stijging van 9,25%. Die is overigens vooral te danken aan de supergoedkope Alto en het enthousiaste onthaal van de nieuwe Swift. De verkopen van de Wagon R lopen al enkele jaren licht terug, maar het zijn vooral de Ignis en de Liana die onder de verwachtingen blijven. Toch ziet het er rooskleurig uit voor het merk, dat op onze markt al de derde plaats bij de Japanse constructeurs kan opeisen, na Toyota en Nissan. De nieuwe Gran Vitara is sinds deze maand te koop en van de Swift komt er nu ook een dieselversie. Suzuki verwacht dat de oliestoker 40% van de verkopen voor z’n rekening neemt.

De diesel is een 1.248cc viercilinder van Fiat-origine. De krachtbron levert 69pk bij 4.000t/min en stelt bij 2.000t/min 170Nm koppel ter beschikking van de bestuurder. De motor wordt steeds gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak (een automaat staat niet op het programma) en is verkrijgbaar voor zowel de drie- als de vijfdeurs. In het aanbod haalt Suzuki het instapniveau voor de diesel niet naar België. De zelfontbrander is er in de GLA (Grand Luxe Airco) en GLX (Grand Luxe Xtra) uitvoeringen. Met ten minste airco, een geluidsinstallatie en elektrisch bediende ruiten, is de Swift aardig uitgerust, maar de keuze voor het dieselmodel weegt ook behoorlijk op het prijskaartje. De instapprijs voor de driedeurs bedraagt € 13.800, de vijfdeurs is er vanaf € 14.400. Gemiddeld € 1.700 duurder dan de benzine, wat te wijten is aan het productieprogramma. De dieselmotoren moeten immers eerst bij Fiat verscheept worden naar een fabriek in Hongarije of zelfs Japan, waar ze ingebouwd worden.

Diesel of niet; de Swift verleidt met z’n guitige uiterlijk, de Europese looks en het degelijke interieur. De koffer is met 213l wat aan de krappe kant, maar een neerklapbare bank doet de inhoud zwellen tot 562l. De ophanging is eerder stug, maar het weggedrag is onberispelijk. Het extra gewicht van de dieselmotor lijkt daarop weinig invloed te hebben. Aan de buitenzijde verspreidt de DDiS een typische dieselklank, maar die wordt binnenin Őgezien de klasse waarin de Swift uitkomt- meer dan behoorlijk gemaskeerd. De vijfbak laat zich soepel een versnelling dicteren via een schakelrooster met gemiddelde lengte. Bij voorkeur laat de diesel z’n bestuurder van het koppel profiteren want de transferverhoudingen zijn aan de lange kant. De Swift moedigt een soepele rijstijl aan en presteert vlot, zonder meer. Door de lange eindoverbrenging -die met een leeggewicht van nauwelijks 1065kg en het eerder aangehaalde koppel verre van problematisch is- haalt het model toch nog een verdienstelijke top van 165km/u. De decibelproductie op de snelweg blijft dankzij de bijhorende beperking van de omwentelingssnelheid van de motor ruim binnen de norm.


Geef commentaar
comments by Disqus