Suzuki Wagon R en Ignis diesel

Suzuki Wagon R en Ignis diesel
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Suzuki boerde in ons land het afgelopen jaar behoorlijk vooruit. Het marktaandeel van het merk steeg tijdens de eerste 9 maanden van 2003 met 19% van 0,8 naar 1,06%. Een stijging die te danken is aan de herintroductie van de Alto (het gamma moest het een tijdje zonder stellen) terwijl ook de verkoop van de Jimny (+35%) en de Vitara (+40%) sinds de recente facelift sterk in de lift zit. Suzuki wil die trend uiteraard doorzetten en lijkt daarvoor de geschikte kaarten in handen te hebben. Een dieselaandeel van 96% op alle verkochte Vitara’s toont het belang van een zelfontbrander binnen het aanbod in onze contreien en juist daarin investeert Suzuki. De Vitara heeft een 2-liter HDI-motor met 109pk van PSA-origine in het vooronder die in de loop van volgend jaar ook in de aangepaste XL7 beschikbaar wordt. En ook voor de Ignis, Wagon R en Jimny heeft Suzuki motoren gevonden. De eerste twee krijgen een 1.3l JTD-diesel van Fiat onder de kap en de voor de laatste komt er later een 1.5dCi Renault-motor.

De Wagon R onderging net als de Opel Agila -wat in wezen dezelfde auto is- een haast onmerkbare facelift. Er is een nieuwe voorbumper en het radiatorrooster werd gewijzigd. Daardoor wordt de auto 4cm langer. De achterbank is voortaan gehomologeerd voor 3 personen en ABS is standaard. Belangrijker is dat de 1.3l benzinemotor werd uitgerust met variabele kleppentiming en daardoor niet alleen voldoet aan de Euro4-norm, maar ook nog eens meer dan 10pk aan vermogen wint. De 1.3l diesel onder de kap is echter het voornaamste nieuws. Die is goed voor 70pk bij 4.500t/min en 170Nm bij 2.000t/min en voldoet ook zonder katalysator aan de Euro4-norm. De dieselversies zijn herkenbaar aan de toevoeging DDiS, wat staat voor Diesel Direct injection by Suzuki. Een beetje pronkerig als je weet dat de diesel afkomstig is van Fiat en de versnellingsbak bij Opel werd gevonden. De diesel is prettig en relatief stil, maar de Opel-versnellingsbak is zonder echt uit de toon te vallen niet de beste in z’n categorie. Dat de motor niet echt last heeft van de 1130kg die de Wagon R op de weegschaal zet is niet echt verassend. De reacties zijn alert. Suzuki heeft een inspanning gedaan op het vlak van geluidsisolatie, waardoor de dieselbrom bij constante legale snelheden haast permanent overstemd wordt door rol- en rijgeluiden. Het geluidsniveau blijft globaal gezien veilig binnen de grenzen van het aanvaardbare en de ongetwijfeld zeldzame autostradekilometers hoeven dan ook geen beproeving te zijn.

Suzuki introduceert een grondige facelift voor de Ignis 5-deurs. Die krijgt een herwerkt interieur, met een vormgeving en materialen die duidelijk op een hoger niveau staan als voorheen en een heel nieuwe snuit. De huidige Ingis drie- en vijfdeurs blijven ook nog in het gamma staan waardoor je de keuze hebt uit een Ignis en een New Ignis die enkel als vijfdeurs verkrijgbaar is. Het nieuwe front van deze laatste is overigens afkomstig van Chevrolet dat het model (niet op de Europese markten) al van bij de lancering met deze snuit aanbiedt. Andere noemenswaardigheden omvatten meer binnenruimte, een grotere koffer en een aangepast motorenaanbod. De 1.3l benzine onder de kap is gelijk aan die van de Wagon R, en krijgt dan ook dezelfde opfrisbeurt met variabele kleppentiming, er komt een 1.5 die enkel met een automaat leverbaar zal zijn en ook de 1.3DDiS wordt vanaf heden aangeboden. Motor en versnellingsbak zijn identiek aan die van de Wagon R en daardoor haal je een identieke topsnelheid van 155km/u. De Ignis weegt nog 10kg minder dan de Wagon R en daardoor reageert de motor al even werklustig. Topprestaties worden in geen van beide gevallen neergezet, maar je kan zonder problemen en met enige reserve vlot door het verkeer. De Ignis is zuiniger dan de Wagon R, met een verbruiksgemiddelde van 5,0l/100km tegen 5,2l/100km voor de kleine monovolume. Enig merkbaar minpuntje was dat de Ignis bij een sportieve rijstijl wat licht wordt aan de achterzijde. Dat heeft te maken met de 65 extra kilo’s die de krachtbron op de vooras zet en de grote bodemvrijheid van 17cm. Dat laatste hoort bij het cross-over concept. Je moet wat minder uitkijken waar je over rijdt en boet een klein beetje aan stabiliteit in.

De Wagon R is verkrijgbaar vanaf € 7.399. Dieselen kan voor € 11.999 zonder of € 12.999 met airco. Het prijskaartje van de New Ignis bedraagt ten minste € 11.199 en de diesel kost € 12.999. Voor Airco moet je ook hier € 1.000 extra neertellen.


Geef commentaar
comments by Disqus