Lancia Thesis 2.4JTD 20v

Lancia Thesis 2.4JTD 20v
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
De Lancia Thesis is nog maar een half jaar op de markt, maar Lancia breidt het bestaande gamma al uit met vernieuwde versnellingsbakken en twee nieuwe motoren. Het bestaande gamma, met een 2.0 20v soft turbo van 185pk en een 2.4 JTD met 150pk wordt naar boven toe uitgebreid. De bestaande 3.0l V6 benzine met 215pk wordt vervangen door een uit de Alfa Romeo GTA afkomstige 3.2l V6, in dit geval goed voor 230pk. Bij de diesels, waarvoor 70% van de Belgische klanten opteert, wordt een 2.4l Multijet JTD met 175pk aan het gamma toegevoegd. De eerste wordt steeds uitgerust met een Comfortronic vijftraps automatische transmisse, voor de diesel is er keuze uit een handbak met zes versnellingen of een automaat. Voor de benzine zal je € 44.620 moeten ophoesten, de nieuwe diesel krijg je desgewenst al voor € 40.170.

We reden, omwille van de populariteit in ons land, met de diesel gecombineerd met de soepel schakelende vijftrapstransmissie. Die ontwikkelt in principe 175pk bij 4.000t/min en 380Nm bij 2.000t/min, maar wordt in België omwille van fiscale redenen gehomologeerd met 163pk. De gevolgen daarvan voor de prestaties, een top van 220km/u (225 met manuele transmissie) en een optrektijd van 0 naar 100km/u in 10,2sec (0,4sec minder voor de handbak), zullen verwaarloosbaar zijn. We reden eerder ook de 150pk diesel en die heeft het niet altijd even makkelijk met de bijna 1.8 ton zware limousine. Dat is alvast een pak beter bij de nieuwe Multijet, en lijkt er ook op dat het samenspel met de automaat een pak harmonieuzer is. De tussenacceleraties zijn ruim voldoende om de Thesis gezwind door het verkeer te sturen en de voortrein heeft, op een droog parcours, weinig last met de krachten die ze moet overbrengen. Je hebt ook bij hoge snelheden nog voldoende vermogen om gezwind op de wegsituaties te reageren terwijl de automaat snel genoeg door heeft wanneer je verwacht dat er teruggeschakeld wordt. Als je er de zweep op legt, zwelt het motorlawaai dat anders op de achtergrond blijft, behoorlijk aan.

Spijtig is vooral dat Lancia niet de kans heeft genomen om tegemoet te komen aan een aantal terechte opmerkingen van het eerste uur. Zo is de besturing nog steeds veel te wazig, en de afstelling van de nochtans zeer intelligente elektronisch gestuurde Skyhook-ophanging niet efficiënt genoeg, ondanks enkele aanpassingen en de grotere velgenmaat op onze testwagen. Bij lage snelheden worden schokken te bruusk opgevangen en aan hoge snelheden heeft het geheel de neiging om te gaan deinen en krijg je een zweverig gevoel. Het comfort is in dergelijke gevallen uitstekend, maar koerswijzigingen kunnen -beperkt- leiden tot het zwalpen van de koets en bij remmanoeuvres aan hoge snelheden toonde onze Thesis zich niet volledig stabiel. Dat alles houdt natuurlijk alleen in dat je als dynamische chauffeur deze auto niet op je verlanglijstje moet zetten. Als je op zoek bent naar een kilometervreter met alle comfort, en een voorliefde hebt voor een exclusief en afwijkend design, dan is de Thesis je ding.

Aan het ruime, luxueus aandoende interieur veranderde er niets, maar Lancia voert vanaf heden wel wat nieuwe exclusieve opties, zoals een Keyless Entry System, in.


Geef commentaar
comments by Disqus