Mazda 5 Facelift

Mazda 5 Facelift
Bekijk 67 foto's
Door: BV 25-01-2008

Mazda's 5, het dynamische busje van de constructeur, staat sinds 2005 in de catalogus. Dan is het nog vroeg voor een grote opfrisser, maar er is ruimte voor wat kleine aanpassingen. Cosmetische struikelblokken die weggewerkt worden, Botox voor de eerste rimpeltjes en -jawel- er wordt zelfs onderhuids een en ander bijgesteld.

De cosmetische aanpassingen zijn stuk voor stuk subtiel. Verassingen zijn daar overigens niet bij. De bumperschilden zijn zowel voor- als achteraan aangepast. Daarbij worden wat meer dynamische lijnen geïntroduceerd. Je moet als constructeur nu eenmaal de trend volgen. En vooraan moet ook de grille eraan geloven. Die heeft nu een meer uitgesproken vijfhoekige vorm, die typisch is voor de creaties van het Japanse merk. De lichtblokken zijn aangepast. Op de meeste versies een cosmetische ingreep, maar de Sport-uitvoering krijgt staartlichten die uit LEDs opgemaakt zijn naast nog agressievere bumpers en zijschorten. Uit het totaal van 11 koetswerkkleuren zijn er 7 nieuw en in de lijst staan ook nieuwe velgen. Da's overigens meer dan een cosmetische ingreep, want de structuur en het materiaal van de wielen helpt bij de isolatie van rij- en rolgeluiden.

Binnenin was de boordplank voorwerp van wijziging. Er wordt minder zilver gebruikt, vooral op de centrale console en rond de nog steeds zeer ergonomisch gepositioneerde versnellingspook. Dat geeft en chiquere uitstraling. Daarnaast merken we ook een nieuwe schaduwkap voor het instrumentarium (met witte verlichting op een zwarte achtergrond) op en is de elektronica opgewaardeerd. Nu is onder meer een navigatiesysteem met aanraakgevoelig scherm leverbaar, al is het met een prijskaartje van ruim € 2800 wel erg duur. De toegang tot de achterbank geschiedt nog steeds door middel van twee schuifdeuren. Die kunnen voortaan elektrisch bediend worden. Het gadget is wel een optie (€ 750) en dan nog enkel op de duurste Sport-uitvoering die u in ons land (enkel verkrijgbaar als 143pk sterke diesel) sowieso al € 29.190 kost.

Mazda rommelde niet met de slimme interieurindeling. Die heet Harakuri en geeft u de keuze tussen een zetelopstelling voor 2 tot 7 inzittenden. De achterbank kan voor drie personen gebruikt worden, omgetoverd worden tot 2 individuele zitplaatsen en uiteraard ook wegklappen. In de koffer zitten nog twee extra zitplaatsen die kunnen dienen, ook al is voet- en beenruimte er schaars. Het laadvolume varieert van 112 tot 1566l.

De onderhuidse aanpassingen dan. Door een verbeterde aërodynamica, een elektronische sturing van de gasklep en verbeterde uitlaatgasrecirculatie wordt het verbruik (en dus de CO2-uitstoot) van de verschillende versies wat gereduceerd. De 2.0l benzinemotor heeft recht op een nieuwe handbediende zesbak, maar die versie is in ons land niet leverbaar omdat de volumes te klein zouden zijn. De versie met automatische vijfbak, ook een nieuwigheid, schopt het wel tot bij ons. Bij de dieselmotoren blijft dus alles bij het oude. De tweeliter Mazda-motor levert naar keuze 110 of een fiscaal veel minder vriendelijke 143pk. Alle versies hebben recht op aanpassingen aan de ophanging. Die maken het busje, dat al opviel door z'n strakke en levendige stuurgedrag, nog wat voorspelbaarder. De voorophanging krijgt opgewaardeerde dempers terwijl de geometrie van de achterwielophanging werd aangepast om vooral onder belasting voorspelbaarder uit de hoek te komen. De 5 is daardoor nog wat snediger in de bochten, terwijl de verbeterde geluidsisolatie voor minder decibelinsijpeling zorgt. Dat tweede is overigens beter merkbaar dan het eerste. Op het verschil in weggedrag valt eigenlijk een haar te klijven. Als uitsmijter hebben we nog dit: de 1.8l instapper wordt in ons land goedkoper dan voorheen. Hij duikt onder € 20.000 en tikt af op € 19.690. Een dieselvariant kost u minstens € 2.000 extra.


Geef commentaar
comments by Disqus