Saab 9-3 Cabrio 1.9 TTiD

Saab 9-3 Cabrio 1.9 TTiD
Bekijk 3 foto's
Door: BV 19-02-2008

Voor Saab en importeur Beherman was afgelopen jaar een overgangsjaar. Van z'n 9-5, die wordt omschreven als een ‘rijp' product, hoeft het merk niet veel meer te verwachten. En het 9-3 gamma werd opgefrist, maar de levering van dieselversies liet op zich wachten. 2008 kondigt zich veelbelovend aan want niet alleen zijn de conventionele dieselversies nu courant leverbaar, het aanbod krijgt nog eens versterking van een nieuwe dieselvariant; de 1.9 TTiD. Die voelen we hier aan de tand onder de kap van de 9-3 Cabrio. Een auto die nog steeds de leidersplaats in z'n segment opeist, ondanks de recente zondvloed van CC's met metalen klapdaken.

De TTiD is gebaseerd op een bij Fiat betrokken 1.9l dieselblok. De zestienklepper wordt geblazen door een turbocharger met twee separate turbo's die in het uitlaatkanaal geïntegreerd is. In tegenstelling tot de krachtbron zelf is deze technologie door Saab zelf ontwikkeld. Beide compressoren kunnen afhankelijk van elkaar functioneren of samenwerken. Het gaat om een klein schoepenstel dat de trekkracht bij lage omwentelingssnelheden verbeterd en en grote turbine die het vermogen bij hoog toerental opdrijft. Bij 4.000 t/min. levert de centrale z'n maximumvermogen van 180pk. Bij niet half die omwentelingssnelheid wordt alle trekkracht op het tandwielenstel en de aangedreven voortrein losgelaten. Is het een handgeschakelde bak dan is dat 400Nm. Er is ook een automaat, waarbij het koppel beperkt is tot 370Nm om de bak te ontzien.

Saab belooft tussensprintjes die vergelijkbaar zijn met die van de 2,8l V6 Turbomotor en zolang je binnen de krijtlijnen van de legaal toegelaten snelheden kleurt, klopt dat ook. Eens de naald richting 160km/u gaat, is er een beetje fut uit. De 9-3 is met zo'n 1,7 ton dan ook geen pluimgewicht. Hij gaat overigens merkbaar vlotter door in 5 dan in 6, waarvan de overbrengingsverhouding lang is om tot het goede verbruiksgemiddelde (normverbruik) van 5,8l/100km te komen. Bij hogere snelheden spelen ook de minpunten die de Cabrio krijgt voor aerodynamische eigenschappen een rol. De sprinttijd is aardig vlot en omdat tijdens de testweek blijkt dat de voortrein dat vermogen met gemak omgezet krijgt, kan je de acceleratietijd van 9 tellen ook effectief evenaren. Dat de voortrein de paarden strak aan de teugels houdt, blijkt ook uit de afwezigheid van koppelreacties in het stuurwiel. En dat de Saab 9-3 nog steeds een bijzonder goede cabrio is, blijkt ook. De koetswerkstijfheid is voorbeeldig, het interieur is relatief tochtarm als het dak open ligt en de akoestische isolatie is dankzij een meerlagige kap bij de betere in z'n segment. De diesel is een aangename krachtbron die z'n klank graag op de achtergrond houdt. Maar als u ons de keuze geeft, dan combineren we open telg nog het liefst met een benzinemotor. Dat klinkt eens zo prettig.

De Cabrio werd afgelopen jaar net als z'n broertjes met andere koetswerkvormen op een opfrisbeurt getrakteerd. Die houdt onder meer een nieuwe neus is, waarvan het voorkomen banden vertoont met de eerder voorgestelde Aero X Concept Car. Bij dat assertievere smoelwerk horen ook wit gefumeerde achterlichten, en daarvoor zullen wel liefhebbers te vinden zijn. Ergens. De krachtigste dieselveriant wordt getrakteerd op dezelfde uitrusting als voornoemde turbo benzinemotor. Daardoor rest je aan de binnenkant nog weinig meer te wensen en krijg je ook meteen alle uiterlijk vertoon, met inbegrip van twee uitlaten en een lipje op het kofferdeksel. De 1.9 TTiD is er als Sedan vanaf € 34.450, als Sports Hatch (break dus) voor minstens € 36.050 en de Cabrio moet u voor € 42.400 inschrijven op uw begroting. Dat zijn zeer correcte prijzen.


Geef commentaar
comments by Disqus