Subaru Forester 2.0

Subaru Forester 2.0
Bekijk 61 foto's
Door: BV 21-04-2008

Subaru introduceerde de eerste generatie Forester in 1997. Het model diende om z'n bestuurder de mogelijkheid te bieden het asfalt te verlaten, maar wou vooral geen terreinwagen zijn. Daarvoor was de techniek niet aanwezig. De permanente vierwielaandrijving en grotere bodemvrijheid zorgen er wel voor dat hij stoffige paadjes, modder en sneeuw lust. Het model is een succesnummer, maar niet in ons dieselminnend land. In 2002 lanceerde Subaru volgens identiek recept de tweede generatie en nu is het aan de derde telg uit de Forester-reeks. Ook die blijft trouw aan de kenmerken van de familie, maar komt tegelijk tegemoet aan de verzuchtingen van het segment. Noodzaak, want de concurrentie is inmiddels bikkelhard, daar waar Subaru in '97 een eenzaat was in dit marktdeel.

De Forester kreeg een modern ogende karaktervolle koets. Die is groter dan voorheen. In de lengte (4,56m) komt er 75mm bij, het model groeit in de hoogte liefst 110mm en de breedte gaat er 45mm op vooruit. De wielbasis groeit met 90mm, en daardoor is de achteroverhang eigenlijk een tikkeltje korter dan bij de uittredende generatie. Uiteraard zijn deze inspanningen vooral verricht met het oog op een groter comfort voor de inzittenden. Het interieur is breder en langer dan voorheen. De beenruimte op de achterbank groeit met 110mm waardoor het er ook voor volwassenen zeer goed toeven is. En het koffervolume schopt het tot 450l. 38L meer dan voorheen. Subaru mikt duidelijk meer op de rationele eigenschappen van comfort en kwaliteit, dan op de perceptie ervan. Daarvoor ogen de plastics wat te ‘Japans'. Maar het zit wel oerdegelijk in elkaar. En de rugleuning van de achterbank is instelbaar, klapt vanzelfsprekend neer om een vlakke laadruimte te creëren, de rugleuning van de passagierszetel vooraan doet op eenvoudig verzoek hetzelfde, er zijn bekerhouders, een groot opbergvak in de middenconsole, enzovoorts...

Het technische gedeelte is volgens klassiek Subaru-recept bereid. Een viercilinder boxermotor, de versnellingsbak en de permanente vierwielaandrijving liggen in elkaars verlengde. Voorlopig is er maar één motorversie. Een 2.0l boxermotor die 150pk levert. Een soepele centrale die flink opgejaagd moet worden om het beste van zichzelf te geven en dan z'n karakteristieke soundtrack produceert. Maar voor anderhalve ton is vooral het koppel van 196Nm (bij 3.200t/min) wat mager. Een zesbak zou dat euvel een stuk draaglijker maken, want je moet het met een (weliswaar prettig mechanisch schakelende) vijfbak stellen. En de automaat heeft zelfs maar vier verhoudingen. De prestaties zijn aardig, zonder meer. Een sprinttijd van 11 tellen (handbak) of 12,7 seconden (automaat) is waar je je in dit segment aan mag verwachten. De topsnelheid bedraagt steeds 185km/u. De handgeroerde gangwissel komt wel nog steeds met een reductieverhouding. Niet voor terreinwerk natuurlijk. Wel om pakweg een aanhangwagen te trekken. En voor z'n gewicht houdt de Forester zich kranig. Aan de trekhaak verdraagt hij immers 2 ton (500kg meer dan de automatische variant). Van de vorige generatie bestond er een turbo-variant -één van de meest onderschatte auto's op de markt- en nu wordt er helaas met geen woord meer over gerept. In september onthult Subaru op het Autosalon van Parijs wel de boxer-dieselversie. En die heeft een koppelcurve die op papier althans perfect met de roeping van dit model te rijmen is.

Het lage zwaartepunt en de permanente vierwielaandrijving maken van de Forester een actief te sturen machine. Weliswaar wat minder levendig dan voorheen, doch voorspelbaarder. En omwille van de gunstige gewichtsverdeling kan Subaru een strak weggedrag bekomen zonder de toevlucht te zoeken tot al te dikke stabilisatorstangen en stugge veren en dempers. Het comfort vaart er wel bij. De passieve veiligheid heeft Subaru bij de vorige generatie wat verwaarloosd. Met zes airbags en stabiliteitscontrole is het nu wel op peil. De Forester bestaat in vier uitrustingsniveaus. In opgaande lijn: Comfort, Luxury, Luxury Plus en Executive. De instapper kost € 25.750. En duurder dan € 33.950 wordt het niet. De diesel die eind dit jaar op de markt komt, maakt u wellicht € 1.000 armer.


Geef commentaar
comments by Disqus