Honda Crosstourer De eerste kennismaking

Honda Crosstourer DUURTEST: Inleiding
Vergroot foto
Door: BV 04-10-2013

Vier wielen, een uitgebalanceerd onderstel en een potent motorblok: presenteer deze drie ingrediënten - als het kan in een mooie verpakking - aan elke Auto55-medewerker en je krijgt er gegarandeerd een welgemeende glimlach voor terug. De auto, beste lezer, is immers wat ons dagelijkse leven drijft. De bron van onze inspiratie, maar soms ook van een boel frustratie. Als we weer eens in de file staan bijvoorbeeld, uiteraard net op een moment dat we eigenlijk al te laat zijn. Al snel zoeken we dan troost in de berusting, wetende dat al die andere chauffeurs rondom hetzelfde, onvermijdelijke lot delen. Je hoort haast de collectieve zucht boven het asfalt resoneren. Tot iemand dat groepsgevoel doorprikt.

Want niet iedereen staat stil in de file. Tussen strook twee en drie laveert een colonne tweewielers vrank en vrij richting het einde van de opstopping. In de winter durven enkel de zogenaamde 'doorrijders' de natuurelementen trotseren; in de zomer doen ze het met tientallen achter elkaar. Dus heeft elke automobilist het zich al eens afgevraagd: Valt dat eigenlijk wel mee, zo tussen de files doorklieven? En win je er ook echt tijd mee? Is dat niet fysiek belastend? En hoe zat dat ook al weer met die fiscale aftrek? Vragen waarop wij eveneens een antwoord wilden krijgen. En dat kan eigenlijk maar op één manier...

Maak kennis met onze nieuwe duurtester: de Honda VFR 1200X Crosstourer. Geen vierwieler dus, maar een motorfiets, en wat voor één. De Crosstourer heeft alles in huis waarvan een pendelaar met een goed gevulde weekendagenda dromen kan: een krachtig, 1.200cc dik V4-motorblok, ABS, tractiecontrole en zelfs een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Honda voorzag de hoogpoter bovendien van een flinke set koffers, mistlampen, een verhoogd scherm en handvatverwarming om het comfort aan boord tijdens de wintermaanden te garanderen. Eén ding staat nu al vast: de volgende zes maand nemen we geen genoegen meer met stilstaande fases in ons dagelijks retourtje hoofdstad. Maar of dat ons ook bevalt?

Geef commentaar
comments by Disqus