De 10 heetste hatchbacks van de laatste jaren

Geliefd bij de jeugd, een doorn in het oog van eigenaars van tragere vierwielers die een pak meer kosten. Zogenaamde 'hot hatches' zijn meer dan ooit alomtegenwoordig. Auto55 zet de tien heetste modellen van de laatste jaren voor je op een rijtje...

Volvo C30 Polestar

Hét bewijs dat de Zweden (zeer) hete hatchbacks kunnen maken. De 2,5-liter vijfcilinder turbo uit de C30 Polestar ontwikkelt 457pk en 510Nm, wat een nul-naar-honderdsprint van 4,2 seconden oplevert. Als je lang genoeg rechtdoor rijdt de snelste rakker uit dit lijstje, maar ook de enige die het productiestadium nooit heeft bereikt - wat uiteraard zonde is. Vierwielaangedreven.

Subaru Impreza STi CS400

De duurste en krachtigste Subaru ooit. Zijn 2,5-liter boxermotor werd door de befaamde tuners van Cosworth opgedreven tot 400pk en 542Nm. Haalt 100km/u na amper 3,7 seconden maar wordt minder aangeprezen dan je zou denken vanwege z'n enorme turbogat. Zoals het een Subaru betaamt vierwielaangedreven en begrensd op 250km/u.

Mercedes A45 AMG

Vierwielaangedreven en uitgerust met 's werelds krachtigste viercilinder. Zijn 2-liter turboblok is 360pk en 450Nm sterk en maakt een honderdsprint van 4,6 seconden en een (elektronisch gelimiteerde) topsnelheid van 250km/u mogelijk. Niet moeders mooiste, al krijg je meestal enkel de achterkant te zien.

Audi RS3 Sportback

Kreeg 500cc en één cilinder meer dan de S3 en is er enkel als vijfdeurs. Door sommigen bespot vanwege zijn vreemde velgkeuze, maar wel razendsnel dankzij z'n drukgevoede 2,5-liter vijfcilinder die 360pk en 460Nm koppel over de vier wielen verdeelt. Spurt in 4,6 tellen tot 100km/u en is elektronisch beperkt tot 250km/u.

BMW M135i

De enige achterwielaandrijver en zescilinder die we hier bespreken. Haalt 320pk en 450Nm uit een geblazen 3-liter zes-in-lijn en houdt het bij 250km/u voor bekeken. Heeft genoeg aan 4,9 seconden om 100km/u te bereiken (indien de krachtbron aan de optionele 8-trapsautomaat is gekoppeld).

Volkswagen Golf R

Een vermomde Audi S3 van de nieuwe generatie. Produceert 300pk en 380Nm trekkracht en is met een sprinttijd van 4,9 seconden de snelst accelererende productie-Golf ooit. Topt bij 250km/u en is vierwielaangedreven.

Ford Focus RS500

De typeaanduiding heeft betrekking op het oplagecijfer. Is met 350pk en 460Nm uit zijn geblazen 2,5-liter vijfcilinder benzinemotor 15% krachtiger dan de 'gewone' Focus RS. Snelt tot 100km/u in 5,6 tellen en topt bij 265km/u. Werd enkel verkocht met een zwart koetswerk dat door 1M in een matzwarte folie werd gewikkeld. Voorwielaangedreven.

Renault Mégane RS 275 Trophy-R

Is met een rondetijd van 7 minuten 54 seconden en 36 honderdsten momenteel de voorwielaangedreven heerser van de Nordschleife. Puurt 275pk en 349Nm uit een 2-liter turbomotor en is gelimiteerd op 250 stuks. Als Trophy-R stelt hij het zonder achterbank. Tot honderd scheuren lukt in 5,8 tellen, de top ligt op 255km/u.

Seat Leon Cupra 280

Liet heel even - tot de komst van de Renault Mégane RS 275 Trophy-R - de beste tijd voor voorwielaandrijvers op de Nordschleife optekenen. Gekoppeld aan een DSG-bak garandeert zijn 2-liter turbo een spurttijd van 5,7 tellen en een (ingesnoerde) topsnelheid van 250km/u. Is er zowel met drie als met vijf deuren en is met 280pk en 350Nm de krachtigste Seat die je op de openbare weg zal tegenkomen.

Opel Astra OPC

In afwachting van de OPC Extreme de absolute koning onder de Astra's. Gaat prat op 280pk en 400Nm, wat hem vanuit stilstand in 6 tellen tot 100km/u katapulteert en een top van 250km/u mogelijk maakt. Voorwielaangedreven.

Geef commentaar
comments by Disqus