VW Golf VII facelift: 10 nieuwigheden

In maart 2016 wordt de meest succesvolle auto van Europa, de VW Golf, officieel voorgesteld. Maar net omdat de Golf zo'n enorm succesproduct is, zal VW zich terughoudend opstellen wat veranderingen betreft. Een vooruitblik.

Design

Bij de overgang van de zesde generatie naar de Golf VII in 2012 heeft VW naar zijn normen een grote sprong gemaakt. De overstap naar het nieuwe platform resulteerde in geheel nieuwe verhoudingen, het design werd scherper. Dus stelt VW zich bij de komende facelift tevreden met nieuwe bumpers om de Golf een wat andere look te geven.

1

Lichten

Zoals al bij de GTE en E-Golf biedt VW voortaan ledkoplampen op alle modellen aan. Nieuw is dat allemaal niet. Audi en Seat hebben die bij de A3 en Leon (op hetzelfde platform) namelijk al in de catalogus staan. In tegenstelling tot sommige van zijn concurrenten (nieuwe Astra) biedt VW nog geen matrix-technologie aan.

2

Interieur

De Golf heeft nu al een van de hoogwaardigere interieurs in zijn segment. Dus moeten een paar nieuwe materialen en kleuren de cockpit opfrissen - de rest blijft hetzelfde.

3

Instrumenten

Maar er is één uitzondering. Net als in de Passat kunnen de instrumenten in de Golf voortaan digitaal weergegeven worden - mits opleg natuurlijk. In de GTI, R en exemplaren met elektrische aandrijving is de digitale cockpit standaard. Een head-up display zou er ook aankomen.

4

Driecilinder

VW introduceerde de nieuwe driecilinder reeds in de TSI BlueMotion met 115pk. In de toekomst zal de huidige 1,2-liter basisbenzine ook door de driecilinder vervangen worden. Hij wekt 90 of 110pk op en is gemiddeld 15 procent zuiniger dan de oude motoren.

5

R420

Als concept maakten we met über-Golf R400 al kennis. Na de facelift komt hij als R420 in beperkte oplage op de markt. Ten opzichte van het studiemodel kreeg die er zelfs nog 20pk bij (420pk nu) - reactie op de herziene Mercedes A45 AMG, die nu 381pk ontwikkelt.

Lees meer 6

GTE

De plug-in hybride krijgt de licht opgewaardeerde aandrijflijn van de Passat GTE en presteert voortaan 218 in plaats van 204pk bij een koppel van 400 Newtonmeter. Het verbruik zou zoals nu op 1,5 liter per 100 kilometer liggen - althans op papier.

7

Afstelling

De huidige Golf kan je geen slecht afgestelde auto noemen. In combinatie met een actieve demping wordt een nog groter verschil tussen de comfort- en sportstand mogelijk. Het stuur wordt ook opnieuw afgesteld en zou een directer gevoel moeten geven.

8

Connected Car

De afgelopen maanden heeft VW hier al aan gewerkt. Ondertussen kan elke Golf met het multimediasysteem online gaan en met real-time data navigeren. Het systeem wordt nog verfijnd en uitgebreid met extra functies, zoals gesture control. Andere nieuwigheid: Buiten de bebouwde kom neemt de auto tot een snelheid van 60 km/u het stuur, gaspedaal en de rem over. Een andere nieuwe functie is de Trailer-Assist, die automatisch parkeren met een aanhanger mogelijk maakt.

Lees meer 9

Prijzen

Dit is nu eens een nieuwigheid die pas echt interessant is. De Golf wordt ondanks betere technologie en uitgebreidere standaarduitrusting nauwelijks of niet duurder, dat is althans wat Volkswagen ons belooft.

10
Geef commentaar
comments by Disqus