De schone luchten van Shanghai

Door: REDACTIE 26-11-2007

In 1898 lanceerde Michelin de slogan "Nunc est bibendum" (Nu is het tijd om te drinken). Het meest beroemde logo waarmee een bedrijf ooit naam en faam heeft gemaakt. Het worstenmannetje van designer O'Galop kreeg, net zoals stichter André Michelin, een neusbrilletje opgezet.Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Bibendum organiseerde de kleinzoon van de Michelin medestichter Edouard de Challenge Michelin. De eveneens Edouard genaamde topman koesterde zijn favoriete idee als geen ander maar kon de editie 2006 in Parijs niet meer meemaken want hij was tevoren in Bretagne over boord van zijn vissersboot geslagen. Die uitgave in mineur was niettemin een hommage aan de energieke Bibendum stichter.

Maar zoals op de kermis met vijf-ballen-voor-een-Euro won ongeveer iedereen

De Challenge Bibendum wordt georganiseerd in samenwerking met alle actoren uit de automobielsector zoals constructeurs, energieleveranciers e.v.a. De bedoeling bestond in het nastreven van een lager energieverbruik, verlaging van de lokale vervuilende emissies, het beperken van de geluidspollutie, het verminderen van auto-ongevallen en het aanpassen van het voertuig aan het gebruik . Dit alles zonder maar iets af te doen van de individuele vrijheid van mobiliteit op de weg. Fundamenteel ging het over technische zaken en mentaliteitswijziging van de rijders.

Tussen 14 en 17 november werd de Challenge Bibendum 2008 in Shanghai georganiseerd. Er waren in totaal 3.500 deelnemers en genodigden aanwezig. Meer dan 100 deelnemers hadden hun nieuwste technologieën voorgesteld en wedijverden voor goud in academische zittingen, een technologisch expositie center, ronde tafel conferenties en een 170 km lange rally. Maar zoals op de kermis met vijf-ballen-voor-een-Euro won ongeveer iedereen, via verschillende en ingewikkelde rangschikkingen, een prijs. Wij pikten er enkele bijzondere experimenten, die pal in de schijnwerpers kwamen te staan, uit.

Met eerst en vooral de eigen Michelin Hy-Light 2, een leuk getekende auto die 145 km per uur haalde, een rijbereik had van 450 km en gebruik maakte van Lithium-Ion batterijen (waarvoor Toyota nog steeds de neus op haalt) en een waterstof brandstofcel. Opvallend was de aanwezigheid van Daimler dat 23 onderscheidingen kreeg met de Mercedes E-klasse Bluetec en NGT, de klasse A met brandstofcel, de F600 met geringe CO2 uitstoot en design, de Smartjes micro hybride en de cdi-BTL (Biomass to liquid, een biobrandstof van de tweede generatie). Met de E300 won Mercedes de rally op snelheid en het energetisch rendement.

Audi kreeg op de stand Technologie voor zijn TDI uitvergroot de titel van "Zuiverste diesel ter wereld". De A6 Avant 2.7 TDI had serierijpe technologie aan boord. Een microhybrid recupereert de energie bij het afremmen en uitlopen en een start-stop systeem is eveneens aanwezig. Een gemiddeld verbruik van 4,68 l/100 km wordt gemeld. De eerste modellen die met dit systeem zullen worden uitgerust zijn de A4 en Q7 met 3.0 TDI motor. Deze Audi's met ultra laag emissie systeem zullen volgend jaar op de markt worden gebracht. De A5 3.0 TDI won de race met eenzelfde ULES met 5,79 l./100 km en de beste dynamische prestaties. Renault was aanwezig met een Logan Eco² prototype die gelauwerd werd voor zijn geringe omgevingsgeluid, laag verbruik en 97 g/km CO2 emissies "tank to tyre".

China had in 2002 een wagenpark van 20 miljoen auto's, tegen 2010 wordt dat 50 miljoen en tegen 2020 wordt een spectaculaire verdubbeling tot 100 miljoen verwacht. De metropool Shanghai werd in de periode van de Challenge Bibendum de "Stad van de Schone Luchten" genaamd. Waarom worden de Olympische Spelen 2008 niet daar georganiseerd in plaats van in het steeds door smog benevelde grijze Peking?

Een toemaatje: Een ander interessant feit kwam uit Koreaanse hoek. Hyundai won met de i30 CRDi Australiës World Solar Challenge. De i30 is geen zonne-auto maar een gewone (!) turbodiesel die in de Greenfleet Technology klasse. Met een verbruik van slechts 3,12 liter en een CO2 uitstoot van 97 g/km klopte het model niets minder dan de Toyota Prius. Dag Prius hybride! Daarentegen won Toyota met de Supra GT hybride racewagen (4.5 l., 480 pk) als eerste een 24 uren hybride competitie.

Geef commentaar
comments by Disqus