Goede tijden, slechte tijden

Door: REDACTIE 06-03-2008

Ogenschijnlijk loopt alles lekker in de autowereld. Althans als men de constructeurs mag geloven. Maar zoals op eender welk industrieël vlak zijn er plussen en minussen. Het meest verrassende minder goed nieuws komt uit Japanse hoek. Meer bepaald de Nippon-voertuigen die in Europa worden verkocht en gekeurd op hun mankementen. Wij hebben het hier over mondiale marktleider Toyota dat vervlogen jaar maand na maand haasje over speelde met GM. Toyota was totnogtoe dé referentie bij uitstek voor wat de kwaliteit en de duurzaamheid betreft. Maar aan die mythe, waaraan zelfs de Europese automakers refereerden door onwijs te pas en te onpas te stellen dat zij de Japanse kwaliteit evenaarden, komt er sleet. De eigenaars die zich de jongste jaren een Toyota aanschaften zijn niet allemaal tevreden. En dat wordt gestoeld op de pannenstastistiek van de Allgemeiner Deutsche Automobil-Club. In de statistieken van de pechverhelping stond Toyota met de Avensis en de Yaris steevast op kop van de hitlijst. Palmares van de minste mankementen wel te verstaan. Het jaar 2007 werd in Duitsland afgesloten met een dalende verkoop van meer dan vier procent. Intussen staat het merk zelf niet meer in de eerste tien. Met als rampzalig gevolg dat het  oh, zo geprezen merk tijdens de eerste maand van dit jaar bij onze Oosterburen tot meer dan 10 procent wagens minder mocht slijten. Om die situatie nu recht te zetten deed de invoerder beroep op onze 41 jarige landgenoot Alain  Uyttenhoven (ex-Nissan, DaimlerChrysler, Opel) die van het Europese Toyota TMME Brussel naar Keulen werd gepromoveerd (!) en vanaf 1 april de boel op het goede spoor moet brengen.

De eigenaars die zich de jongste jaren een Toyota aanschaften zijn niet allemaal tevreden.

De Japanse producten blijven evenwel te vertrouwen want het gerenommeerde controlebedrijf TüV zette Mazda op de eerste en tweede plaats met een recordgemiddelde van 1,2 % (op  100 punten waar het gemiddelde 4,8% bedraagt) voor de 3 en van 1,40% voor de recente 2.  Goed om weten is dat de twee Mazda's in alle leeftijdsgroepen tot de beste behoren. De Mazda 6 kreeg maar (!) het predikaat "zeer goed " mee. De Duitse merken VW (Golf-Bora) en Ford (Fusion) zorgden er voor dat Honda's Jazz niet voor een volledig Japans podium kon zorgen. Voor de goede orde blijft Porsche de koploper voor de auto's van 4 en 5 jaar oud (911), 8 en 9 jaar (Boxster) en 10 tot 11 (weerom de 911). En hier scoort Toyota het best in de categorie van 6 en 7 jaar met de Prius waar op een gemiddelde van 13,3% het sterke cijfer 3,60% mag worden genoteerd.

En wat de EuroNCAP crashttest betreft glundert Citroën met de vijf sterren (plus vier sterren voor de bescherming van de kinderinzittenden) voor de gloednieuwe C5 wat aardig meegenomen is als argument bij de lancering van het nieuwe model. De constructeurs hanteren meer en meer dezelfde parameters om van meetaf aan een vier of vijf sterren auto te kunnen aanbieden. Nu zal de EuroNCAP de regels verscherpen. Om te beginnen door de werking van het ESP te beproeven. Bij de vallende sterren op de nieuwe wagens gingen vier sterren naar de Suzuki Splash (mini's), Renault Kangoo (kleine MPV's), BMW X3 (middenklasse off-roaders). Voortaan worden ook de pick-ups gecrasht en daar haalde de Mitsubishi L200 vier sterren (plus drie voor de inzittende kinderen) daar waar de Nissan Navara en de Isuzu D-Max Rodeo het moesten stellen met magere een en twee sterren. Eigenaardig voor wat Nissan betreft want de X-Trail terreinwagen haalde beste cijfers. Het genoemde Europese New Car Assessment Programma rijdt elk jaar zowat 35 nieuwe wagens tot schroot, auto's die ofwel worden aangekocht ofwel aangeduid worden op de lopende band. Van een volledige reeks wordt het meest verkochte model beproefd.

Een toemaatje: Belgische beroepsverenigingen zorgden eveneens voor een selectie. De Futurauto (Beroepsjournalisten van de Automobielpers) was de Citroën Cactus en de veiligheidspremie (Bond der autojournalisten van België) ging naar Volvo.

Geef commentaar
comments by Disqus