Legendarische Autofilms Rush (2013)

Bekijk 11 foto's
Door: BV 25-08-2013

De Formule 1-geschiedenis kent geen gebrek aan rivaliteit. Er is de clash tussen Hill en Schumacher, de strijd tussen Piquet en Mansell, Prost en Senna die elkaar rauw lusten en natuurlijk de slag tussen de erg eigengereide en flomboyante Engelsman Hunt en de methodische en koele Niki Lauda. Die strijd kwam tot een hoogtepunt in 1976. Het F1-seizoen dat de legendarische Britse commentator Gordon Murray altijd heeft omschreven als het spannendste jaar uit de geschiedenis van de sport.

Het had alles. Playboy Hunt zat regelmatig eens high of dronken achter het stuur, maar reed niettemin briljant en vocht in z'n McLaren terug tegen een schijnbaar ongenaakbare Niki Lauda in z'n Ferrari. 1976 was evenwel ook het jaar van Lauda's zware crash op de Nürburgring, waar hij ternauwernood en getekend voor het leven aan de dood ontsnapte. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de intriges tussen beide teams en de rol van de Italiaanse Carabinieri in de schorsing van Hunt tijdens de GP van Monza...

To be a champion you have to really believe it

Het verhaal lijkt wel voor een hollywoodprent geschreven, maar de beperkte interesse voor de F1 heeft ervoor gezorgd dat verhaallijnen uit de koningsklasse van de autosport altijd op het schab bleven liggen. Regisseur Ron Howard brengt er met ‘Rush' verandering in, al heeft hij ook z'n toevlucht moeten nemen tot alternatieve manieren om de prent te financieren. Het heeft ‘m er niet van weerhouden om Chris Hemsworth te casten voor de rol van Hunt, terwijl Daniel Brühl een schrikbarend realistische vertolking van Lauda neerzet.

En niet alleen de uiterlijke gelijkenissen zijn sprekend. Rush geeft een erg accuraat beeld van het F1-circus anno 1976, met historisch correcte circuits en weinig of geen fouten. Die zitten er overigens ook nauwelijks in het scenario, waarin de schrijvers zich hooguit een handvol keren een vrijheid permitteerden. Ook al in tegenstelling tot de Hollywood-traditie trekt de prent geen partij. Het resultaat is er beter van geworden.

De destijds nog erg pure, mechanische F1-bolides bestaan nog steeds. Ze werden door de productie losgeweekt bij de verzamelaars en zijn zelfs vandaag niet te onderschatten. De Mitsubishi Lancer Evo X die werd ingezet als camerawagen kan ze ook nu nog niet bijhouden. Actiescenes komen tegenwoordig uit de computer, maar ze zijn naadloos ingewerkt en van het hoogste niveau. Het eindresultaat is voor een beetje autoliefhebber een regelrechte aanrader. En voor een beetje nostalgische F1-fan een absolute must.

Geef commentaar
comments by Disqus