Quads, ATV en SSV 11. Aankoop van een tweedehandse atv

11. Aankoop van een tweedehandse atv
Bekijk 4 foto's
Door: BV 28-12-2012

Heb je een interessant tweedehands exemplaar gespot, dan moet je eerste reactie zijn om de papieren te controleren. Een gelijkvormigheidsattest is onontbeerlijk, zelfs voor kleine quads die geen nummerplaat hoeven te dragen. Zonder papieren mag je nooit op de openbare weg. Daarnaast is het geen overbodige luxe om na te gaan of het chassisnummer op de papieren ook overeenkomt met het in het chassis gestanst nummer op de quad. En als je dan toch het onderstel aan het inspecteren bent, ga dan na of er scheurtjes zichtbaar zijn waar de buizen tegen elkaar zijn gelast, er buizen gebogen of gedeukt zijn of erger nog, doormidden gescheurd. Al deze defecten, of ze nu hersteld werden of niet, doen een stevig ongeval vermoeden en vereisen nadere inspectie, zoals het controleren of de wielassen nog parallel staan (ten opzichte van elkaar én de grond) en het spoor mooi is uitgelijnd.

Controleer de bekabeling op verwijderde isolatie, schade door schuren of kortsluiting. Schakel alle verlichting en accessoires in om te kijken of alle elektrische gebruikers gevoed worden. Leg de quad na een testrit stil en wacht enige tijd vooraleer de quad opnieuw te starten. Een kapotte alternator laadt de batterij niet bij; een kapotte batterij is vervangbaar maar kost al gauw € 100 of meer. Wat het starten betreft: vraag de verkoper uitdrukkelijk om de quad niet op voorhand warm te draaien, want dat geeft een vertekend beeld. Een quad met koude motor moet even goed kunnen starten, soepel warmlopen en dit zonder stilvallen en zonder extra gas te geven (eventueel wel met de hulp van de carburatorsmoring). Let vooral op excessief schudden en op een scherp kletterend geluid, dat een slechte klepstelling doet vermoeden (of erger). Een ééncilinder maakt uiteraard een minder harmonieus geluid dan een vierpitter van een auto, dus als je je eigen technische vernuft niet helemaal vertrouwd, neem dan iemand mee met kennis van zaken. Controleer bij een sportquad ook de tandwielen (krom, overmatige slijtage) en bij een utilitaire quad de cardanas. Alle bewegende delen moeten zuiver zijn, voorzien zijn van de nodige stofkappen (vooral de cardans die van het differentieel naar de wielnaven gaan) en mogen geen smeermiddel lekken.

Check de stuurinrichting op soepelheid en speling. Hou de wielen vast - bij voorkeur met de quad van de grond gelicht - en maak een horizontale heen en weer beweging. Op die manier kan je de staat van de wiellagers nagaan. Werp meteen ook een blik op de remmen: hoeveel materie staat er nog op de remblokjes, hoe zien de hydraulische leidingen eruit (scheurtjes, lekken of andere beschadigingen) en zijn de remschijven niet beschadigd (roest, krom). Test uiteraard de remmen. Terwijl je dit doet, ga je ook na of de vering nog werkt en goed terugkomt. Kijk daarbij ook of er geen lekken te bespeuren vallen aan de dempers en of de veren beschadigd zijn door een zijdelingse impact. Ga tenslotte de onderhoudshistoriek van het voertuig na. Een onderhoudsboekje wordt niet altijd bijgehouden, maar vraag gerust wie het onderhoud deed en welke onderdelen reeds werden vervangen. Wees bijzonder kritisch voor niet originele aanpassingen, ze kunnen immers de homologatie teniet doen wat bij een ongeval verzekeringstechnisch aanleiding kan geven tot een hoop problemen.

Geef commentaar
comments by Disqus