Studie: nieuwe veiligheidssystemen zijn irritant

Vergroot foto
Door: BV 29-08-2019

Eerder deze zomer zaten we nog op een presentatie van een nieuw model, dat we hier niet zullen noemen, waar een onderstelingenieur ons vroeg om het rijgedrag van de auto te beoordelen met de rijhulpsystemen uitgeschakeld. “We voldoen daarmee alleen aan norm- en regelgeving”, zei de man toen. En hij had gelijk. De veelheid aan alarmpjes, verklikkerlichtjes en andere waarschuwing nagelaten niet eens in beschouwing genomen, zijn er rijhulpsystemen die bijna permanent actief ingrijpen. We denken onder meer aan een rijstrookassistent. Die stuurt bij om de auto op het midden van z’n rijstrook te houden en durft ook tegendruk geven wanneer je ongewild een lijn zou overschrijden.

Theorie versus praktijk

Over het principe hebben we weinig slechts te zeggen. Natùùrlijk is meer veiligheid beter. De uitwerking daarentegen… bij veel auto’s wordt zo’n rijstrookassistent algauw een permanent gevecht. Zeker wanneer ze - en zo zijn er nogal wat - te laat reageren op een richtingaanwijzer. Het leverde ook al gevaarlijke situaties op. Wanneer je moet stuurworstelen, net als je een fietser inhaalt bijvoorbeeld. Of nog: de rijstrookassistent die bij werken de witte in plaats van de gele lijnen wil volgen. En wat blijkt? We zijn we zijn niet alleen.

1 op 4 vindt de veiligheidssnufjes irritant

Onderzoeksbureau J.D. Power deed onderzoek naar de ervaringen van 20.000 nieuwe autobezitters met 38 verschillende technologieën. Daaruit blijkt dat 1 bestuurder op 4 die nieuwe veiligheidssnufjes omschrijft als ‘hinderlijk en irritant’. 61% daarvan schakelde de systemen inmiddels reeds definitief uit.

De studie werd uitgevoerd bij Amerikaanse autobezitters. Een vergelijkbaar onderzoek op Europese bodem konden we niet vinden. Er zijn enkele cruciale verschillen tussen de Europese en Amerikaanse markt. In de VS zijn op nieuwe auto's minder actieve veiligheidssystemen verplicht dan in Europa. Bovendien zijn de normen er minder stringent. De vaak gehekelde rijstrookassistent bijvoorbeeld - een Amerikaanse auto moet daarbij ingrijpen wanneer de rijstrook overschreden wordt. In Europa moet de auto ingrijpen vòòr de rand van de rijstrook. In de VS is het toegestaan dat dergelijke systemen uitgeschakeld worden en dat de auto de voorkeur van de gebruiker onthoudt. In Europa mag dat niet. Bij de recentste auto’s moeten alle systemen verplicht geactiveerd zijn bij het starten. De bestuurder kan er nog wel enkele uitschakelen, maar hij zal dat elke keer hij vertrekt opnieuw moeten doen.

J.D. Power merkte op dat er grote verschillen waren in de appreciatie van de systemen tussen verschillende merken. “Dat duidt erop dat sommige merken erin slagen om de technologie fijner te integreren dan andere”.

Geef commentaar
comments by Disqus