30% minder files met kilometerheffing

Vergroot foto
Door: BV 17-12-2019

Een slimme kilometerheffing kan de filedruk in Vlaanderen aanzienlijk verlagen. Dat concludeert een onderzoek dat nog besteld werd door de vorige Vlaamse regering.

De studie werd uitgevoerd door Motivity, een tijdelijk consortium waartoe onder meer onderzoekers van Transport & Mobility in Leuven horen. Het onderzocht een alternatieve wegenbelasting voor personenwagens. Daarbij werden drie specifieke doelen voorop gesteld: de filedruk moet omlaag, de vervuiler betaalt en de gebruiker betaalt. De toenmalige regering Bourgeois, die de invoering van een kilometerheffing nog ernstig overwoog op het ogenblik dat de studie besteld werd, stelde ook voorop dat de oplossing budgetneutraal moest zijn.

Lagere filedruk

Het resultaat van de studie komt perfect overeen met politieke de plannen van dat ogenblik: een kilometerheffing is de beste oplossing om de vooropgestelde doelen te bereiken. De onderzoekers pleiten expliciet voor slimme tarieven, die verschillen op basis van de locatie en het tijdstip. Zo moet autorijden in drukke zones tijdens de spits duurder worden dan elders. Volgens de studie zou een slimme heffing de filedruk met een derde kunnen doen dalen.

Vrachtverkeer is al een tijd aan kilometerheffing onderhevig. Of dat zorgde voor een daling van het verkeer, is niet geweten.

Vlaming wil geen kilometerheffing

Destijds circuleerden in de Vlaamse regering al tarieven, tot wel 14 eurocent per kilometer. Er werd ook nagedacht over een starttaks voor auto’s. Het kabinet van toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) was een fel voorstander van de kilometerheffing, maar de politiek veranderde van koers toen duidelijk werd dat de Vlaming de taks categoriek onverteerbaar vond.

Of de resultaten van het onderzoek de kilometerheffing weer op de politiek agenda zetten, is onduidelijk. Het onderwerp duikt al meer dan een decennium op. Recent vroeg Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) aan haar Vlaamse collega Lydia Peeters (Open VLD) nog om de kilometerheffing weer op de agenda te zetten. Vlaanderen bleek toen louter ‘luisterbereid’.

Geef commentaar
comments by Disqus