Mercedes-AMG Project One is niet dood

Bekijk 16 foto's
Door: BV 20-08-2020

Het is inmiddels al vier jaar geleden dat Mercedes-AMG voor het eerst een tipje van de sluier van de Project One lichtte. Een ambitieus project dat een F1-aandrijflijn moest combineren met twee elektromotoren. Samen goed voor 1.000pk en exotische prestaties: een top van 350km/u en een acceleratietijd naar 100km/u van hooguit 2,5 tellen. Maar het project wordt door problemen geplaagd.

Kan een F1-motor de openbare weg op?

De uit de F1 stammende 1,6l V6 met turbo baart het meeste kopzorgen. Het blijkt namelijk lang niet zo eenvoudig als gedacht om die eenheid in te passen in almaar strengere normen voor auto’s voor de openbare weg. De centrale draait lustig door tot 11.000t/min. Het probleem zit aan het andere eind van het spectrum: bij het stationaire toerental. In de F1 start de motor op zo’n 5.000t/min. Voor de wegversie moet dat omlaag naar ongeveer 1.200t/min. Lang niet evident, zo blijkt. Onder 3.800t/min wil de zescilinder eigenlijk niet blijven draaien.

Te vuil, te luid, niet robuust genoeg

Veel keuze hebben de AMG-ingenieurs niet. Draait de eenheid meer dan 1.200t/min dan is hij onmogelijk te homologeren op grond van uitstoot. Is dat probleem opgelost, dan loeren er nog andere. De motor is ook te luid. En de Project One volproppen met geluiddempende maatregelen, maakt hem te zwaar. Tenslotte is ook de duurzaamheid nog een heikel puntje. De Duitsers hebben al gezegd dat de zestienhonderd in de AMG Project One elke 50.000 helemaal herbouwd moet worden.

Mercedes-AMG Project One gaat eindelijk los

Toch lijkt het bedrijf eindelijk vooruitgang te boeken. De AMG Project One verruilt nu immers het laboratorium voor het circuit voor voortgezette testen. Momenteel is dat nog de testbaan van merk zelf, maar straks is de uitzinnige creatie ook op de Nürburgring - waar anders? - te spotten. Verloopt dat goed, dan kan Mercedes hopelijk volgend jaar de eerste gecamoufleerde prototypes op de openbare weg loslaten.

De Mercedes-AMG Project One kost zo’n 2 miljoen euro.

Geef commentaar
comments by Disqus