10 beroemde Giugiaro-ontwerpen

Giorgetto Giugiaro is één van de beroemdste auto-ontwerpers uit de geschiedenis. En z’n invloed strekt veel verder dan alleen z’n eigen ontwerpen. Je wordt per slot van rekening niet zomaar de ‘auto-ontwerper van de eeuw’. Maar hij stopt ermee. De Volkswagen-groep heeft z’n bedrijf Italdesign (opgericht in 1968) helemaal overgenomen en Giorgetto zelf stapt er nu uit. auto55.be zet alvast 10 van z’n belangrijkste, beroemdste en meest indrukwekkende ontwerpen op een rij.

DeLorean DMC-12

Toen John DeLorean een ontwerper nodig had voor z’n futuristische sportieve reiswagen van de toekomst ging hij aankloppen bij Giugiaro. De auto flopte om allerlei redenen, maar het design van de gevleugelde tweezitter met z’n naakte koetswerk in roestvrij staal, wordt nog steeds bejubeld.

Volkswagen Golf I

De Volkswagen Golf I is en blijft Giugiaro’s grootste verwezenlijking. Van het model werden bijna 7 miljoen exemplaren verkocht. Het betekende het begin van een groeistrategie voor VW, het was de doorbraak van de compacte hatchback en tegenwoordig wordt het ontwerp algemeen herkent als een stijlklassieker.

Alfa Romeo Brera

In vergelijking met de andere auto’s in de lijst oogt de Brera opvallend rond en wulps. Het bewijs dat Giugiaro en z’n team zich aan de tijdsgeest konden aanpassen. Maar hij blijft een beetje apart, zoals steeds het geval was bij Italdesign Giugiaro. Om mee te rijden was de Brera een teleurstelling, om naar te kijken niet.

BMW M1

Giugiaro kreeg de eer om de BMW M1 te ontwerpen. Tot op vandaag de enige zuivere sportwagen ooit van dat merk. Er zijn er slechts 450 van gemaakt, maar die sprekennog steeds tot de verbeelding.

Fiat Panda Mk1

Ja, de originele Panda hoort absoluut thuis in deze lijst. Z’n hoekige, no-nonsense lijn was een onwaarschijnlijke hit in Italië. De Panda was praktisch, goedkoop om te bouwen en erg ruim binnenin. Er zijn er 4,5 miljoen van verkocht en z’n hoekige lijnen beginnen stilaan weer bewonderaars te vinden.

Lotus Esprit S1

Giugiaro pende ook de eerste Lotus Esprit. De wigvorm was destijds één van z’n belangrijkste kenmerken. Voor Lotus was het zo’n revolutie dat het model meteen door de producers van de James Bond-franchise werd ingezet. Roger Moore dook er zelfs mee onder water. Het blijft één van de meest herkenbare Lotus-vormen ooit.

Volkswagen Scirocco MkI

Toen de VW Golf 1 insloeg als een bom, wilden de Duitsers ook het (iets) sportievere segment gaan bespelen. En wie beter om bij aan te kloppen dan de tekenaar van de de Golf. Het recept is dan ook heel herkenbaar.

Maserati Bora

De Maserati Bora is onmiskenbaar een kind van z’n tijd. Eind jaren zestig kwam Maserati onder de controle van Citroën - een constructeur die destijds altijd apart uit de hoek kwam. Voor een sportwagen met middenmotor werd Giugiaro aangesteld als designer. Het resultaat was de Bora. Die kwam in 1971 op de markt en bleef tot 1978.

Bizzarrini Manta

Giugiaro was 30 toen hij in 1968 deze radicale concept car bouwde voor de toenmalige Italiaanse nicheconstructeur Bizzarrini. Een uitzinnige tweezitter met middenmotor die z’n invloed liet gelden op vele van bovenstaande modellen.

Giugiaro Parcour

In 2013 was Giugiaro al overgenomen door Audi. Maar hij haalde z’n traditionele wigvorm toch nog eens boven voor een vierwielaangedreven crossover. Met een beetje goede wil zie je er een moderne interpretatie van heel wat van bovenstaande modellen in.

Geef commentaar
comments by Disqus