Range Rover 4.4TDV8 Rijgedrag

Range Rover 4.4TDV8
Bekijk 138 foto's
Door: BV 02-08-2010

Hoewel het voor de hand ligt, is de 4,4l grote V8 diesel géén evolutie van de vorige 3,6l grote oliestoker. Het blok is gebaseerd op de nieuwe drieliter grote zescilinder - die kreeg er eigenlijk gewoon twee cilinders bij. De eenheid maakt gebruik van twee relatief kleine turbo's en door nauwkeurige en supersnelle piëzo-injectoren gestuurder common-rail inspuiting met een verneveldruk tot 2.000 bar. In vergelijking met z'n voorganger stijgt het vermogen met 15% tot 313pk en de trekkracht met haast 10% naar 700Nm. En niet alleen dat staat garant voor betere prestaties; de zestrapsautomaat is vervangen door een exemplaar (van fabrikant ZF) met acht verhoudingen. Die maakt het beste de hertekende koppelcurve en stuwt de tot 2,7 ton zware Range naar 100km/u in amper 7,5 tellen. De elektronisch begrensde topsnelheid werd opgetrokken van 200 naar 210km/u en het gemak waarmee het model in ons land illegale snelheden verteert is indrukwekkend. Om alles ook krachtdadig weer tot stilstand te brengen erft de diesel de uit de kluiten gewassen Brembo-schijfremmen van de 510pk sterke benzinemotor. Fading bij zware belasting is onvermijdelijk maar ze blijft ver onder de verwachtingen en dat is een compliment.

Vanzelfsprekend weegt een veeleisende rijstijl op het verbruik, maar we zijn er niettemin op een gemengd en heuvelachtig parcours in geslaagd dat te laten flirten met 12l/100km. Land Rover zelf geeft een normverbruik van 9,5l op: voor het eerst onder de 10l.
De terreineigenschappen van s'werelds meest luxueuze terreinwagen worden zelden benut. Alleszins veel minder dan de 3,5 ton - het wettelijke maximum - sleepvermogen. Dat betekent evenwel niet dat de Range Rover geen krachttoeren uit kan halen. De Spartaanse Defender zit in een klasse apart, maar de Discovery heeft slechts een weinig voorsprong. Wie sensatie wil, is vooral met het eerste product goed. In de andere gevallen is er immers het Terrain Response-systeem dat je heel wat werk uit handen neemt. In feite kies je eenvoudigweg de juiste instelling door het icoon te selecteren dat overeen komt met het terrein dat je moet overwinnen en de elektronica doet de rest. Met een reductiehouding en een blokkeerbaar midden- en achterdifferentieel kan je je haast uit elke hachelijke situatie redden.

Voor de gelegenheid werd de terreinhulp nog met twee extra functies uitgebreid. Voortaan waakt de afdaalhulp ook over je snelheid als je gas geeft en verhinderen de remmen dat je op een opwaartse helling per ongeluk achteruit zou beginnen bollen. Echt aangenaam vinden we die afdaalhulp niet. Over de effectiviteit ervan is er echter geen twijfel.

Geef commentaar
comments by Disqus