Range Rover 4.4TDV8 Conclusie

Range Rover 4.4TDV8
Bekijk 138 foto's
Door: BV 02-08-2010

De iconische Range Rover is 40. De jongste generatie staat sinds 2002 in de catalogus en onderging afgelopen jaar nog een flinke opfrisbeurt. Nu doet Land Rover dat nog eens dunnetjes over. En het introduceert een nieuwe V8 dieselmotor. De nieuwe combinatie staat in de prijslijst vanaf € 89.700 (was € 87.200 voor de vorige editie), maar je kan de prijs opkrikken tot ruim € 115.000 als je voor de bijzonder exclusief aangeklede Autobiography-uitvoering kiest.

Na de facelift van vorig jaar, beperkt Land Rover zich tot het bijstippen van enkele koetswerdetails. En het bedrijf heeft beslist dat dat allemaal met wat meer "bling" mag dan voorheen. Dankzij LED-technologie en wat deskundig gepositioneerde chroomtoetsen en een nieuwe grille kan je de rijkdom wat prominenter voor de ogen van de andere weggebruikers etaleren. Belangrijker zijn de indrukwekkende op- en afrijhoeken van respectievelijk 34 en 26,6° terwijl de overrijhoek 150° bedraagt.

Aan de binnenzijde is de introductie van een automaat met draaischakelaar (na de introductie van een geheel digitaal dashboard afgelopen jaar) de grootste noviteit. Die is trouwens alleen voor de diesel weggewerkt. Handig, maar de alweer opgewaardeerde terreinfuncties verliezen om vergissingen te vermijden hun draaischakelaar. Dat zijn weer gewoon knopjes en die zijn dan weer minder praktisch.

De nieuwe dieselmotor is eigenlijk waar het allemaal om draait. Die heeft niets meer gemeen met de vorige 3,6l TDV8, maar is afgeleid van de 3-liter zespitter die in onder meer de Range Rover Sport het mooie weer maakt. In vergelijking met z'n voorganger stijgt het vermogen met 15% tot 313pk en de trekkracht met haast 10% naar 700Nm. En niet alleen dat staat garant voor betere prestaties; de zestrapsautomaat is vervangen door een exemplaar (van fabrikant ZF) met acht verhoudingen. Die maakt het beste de hertekende koppelcurve en stuwt de tot 2,7 ton zware Range naar 100km/u in amper 7,5 tellen. De elektronisch begrensde topsnelheid werd opgetrokken van 200 naar 210km/u en het gemak waarmee het model in ons land illegale snelheden verteert is indrukwekkend. En hij is niet eens zeer dorstig. Land Rover geeft een normverbruik van 9,5l/100km op.

Geef commentaar
comments by Disqus