BMW 535d xDrive Rijgedrag

BMW 535d xDrive
Bekijk 29 foto's
Door: BV 07-02-2012

Onwerelds. Zo voelt de 535d xDrive aan. Toch als je veel sneller dan toegelaten en veel zelfzekerder dan gezond voor je is, de onoordeelkundig gebetonneerde plattelandsbochten rondt die zo typisch zijn voor het Vlaamse middenland. De 313 paardenkrachten die de drieliter jou ter beschikking stelt, mogen op papier misschien niet zo buitenaards lijken; indrukwekkend is de manier waarop de bayerische Warmblüter voet aan grond krijgen alleszins. De xDrive vindt onwaarschijnlijk veel grip, door in normale omstandigheden 40% van het vermogen naar de voor- en 60% naar de achterwielen te sturen. Om, wanneer het nodig is, die verhoudingen in een fractie van een seconde helemaal overhoop te halen. De geheel onafhankelijke ophanging houdt de 1,8 ton zware berline prima in het gareel, in dit geval geholpen door dynamische dempers en aktieve stabilisatoren (€ 3.755). Dat de rijbeleving door al die beschermengelen desondanks wat klinisch overkomt, is het enige minpuntje dat we in deze rubriek konden noteren.

Hoewel de BMW met een koppel van 630Nm in amper 5,5 seconden lichtjes steigerend van nul naar honderd galoppeert, is keihard knallen nochtans niet datgene waarin hij excelleert. Net zoals bij een performante toermotor - als we in hetzelfde merk blijven, denken we dan aan een K1600GT - bedient de berline je op je wenken als je daarom vraagt, maar is hij net zo in zijn nopjes bij een onthaastend ritje aan een gezapig tempo. In de Comfort+ stand is het bij zo'n 70km/u binnenin haast net zo stil als in een hybride omdat de zescilinder aan een heel discrete 1.200 omwentelingen per minuut ligt te ronken. Dankzij ZF kiest de 5 zelf het meest geschikte verzet uit de 8 beschikbare. Waar dat in de Sport mode ertoe leidt dat hoge toerentallen niet worden geschuwd, wordt in de Ecopro mode die keuze vooral gemaakt vanuit een drang naar zuinigheid. Alle leden van de EfficientDynamics werkgroep zetten dan hun beste beentje voor om met de beloofde 5,9l/100km rond te komen (156gr CO2/km). Wij zagen het verbruik klimmen tot gemiddeld 9,2l/100km, maar we gunden de Fünfer dan ook niet echt veel rust of monotone autosnelwegkilometers ... dus die waarde zien we graag door de vingers.

Geef commentaar
comments by Disqus