Nissan Navara V6 AT Exterieur

Nissan Navara V6 AT
Bekijk 47 foto's
Door: BV 24-09-2012

Zoals gesteld gaat het plaatwerk van de Navara alweer acht jaar mee, met dien verstande dat ze in Spanje de persen ondertussen al een keertje hebben bijgesteld om een milde facelift door te voeren. Al moet die operatie niet veel om het lijf hebben gehad, want enkel een pietje precies die de verschillen weet te spotten. Het bonkige, stoere en vooral erg hoekige uiterlijk waarmee de Navara reeds al die tijd voor de dag komt heeft nog weinig van zijn frisheid verloren en zal wellicht nog wel enkele jaren mogen aantreden. De Navara deelt zijn kostuum overigens met de Pathfinder, zeg maar de gesloten variant van de tweeling, al komt hiervan in de VS binnenkort een gloednieuwe opvolger uit die het met zijn zelfdragend koetswerk op een heel andere manier aanpakt. Als je - zoals de meeste klanten - opteert voor een hardtop die de laadbak omtovert in een gesloten koffer, zijn de verschillen met de Pathfinder bovendien niet eenvoudig te ontwaren.

Nissan biedt de Navara in twee koetswerkvarianten aan: er staan zowel een King Cab als een Double Cab in de prijslijst. Geen verschil in het grondoppervlak echter, want beide heren meten een behoorlijk forse 5,30m in de lengte en 1,85m in de breedte. Het onderscheid situeert zich louter in de verhoudingen van de cabine ten opzichte van de laadbak. De King Cab is met een laadvloer van 1,86m lang zo'n 35cm groter dan de Double Cab, een verschil dat er evenwel voor zorgt dat de cabine met dezelfde lengte afneemt. Daar waar de Double Cab over een volwaardig interieur beschikt voor vijf inzittenden, houdt de King Cab het bij opklapbare noodzitjes en verkleinde deuren achteraan. De laadklep van beide versies laat toe in horizontale toestand de laadruimte in de lengte uit te breiden, waardoor artikelen van 2m en bij de King Cab zelfs tot 2,4m getransporteerd kunnen worden. Bovendien meet de dubbele cabine met zijn dakrails zo'n 1,91m hoog, een cijfer dat een ondergronds parkingbezoek best spannend, maar nog net niet onmogelijk maakt. Niet elke versie valt overigens in beide varianten te bestellen. De V6 bijvoorbeeld, rolt altijd als Double Cab van de band.

Met een maximale bodemvrijheid van 230mm laat de Navara niet mis verstaan dat hij zijn hand niet omdraait voor een flinke boswandeling; een positieve eigenschap die evenzeer in de verf wordt gezet door de royaal uitklopte wielkasten met hun grote asbewegingsvrijheid, de gemonteerde modder+sneeuw banden en dergelijke meer. Het blijft natuurlijk niet bij deze statische kwaliteiten: Met een klassiek ladderchassis, een onafhankelijke wielophanging voor- en torsieas met bladveren achter, inschakelbare 4x4 mét lage verhouding én (optionele) sper achteraan is de Navara thans Nissans terreinbeest bij uitstek. Die titel krijgt het ook wel een beetje in de schoot geworpen, nu de Patrol zich niet langer in het gamma mag vertonen. Dat was een moddervreter die dankzij z'n kortere wielbasis nog beter stevige richtingwissels, scherpe bulten dan wel kuilen konden verteren. De lange wielbasis - 3,20m is heel wat - is natuurlijk inherent aan het concept, maar speelt ook in zijn nadeel wanneer je hem wil keren of korte afslagen moet nemen. We kunnen er van meespreken, al zijn we nooit echt in de problemen gekomen in de nauwe Provenciaalse straatjes.

Geef commentaar
comments by Disqus