Can-Am Commander X

Can-Am Commander X
Bekijk 37 foto's
Door: TB 17-01-2013

Naast traditionele atv's bouwt het Canadese Can-Am ook ssv's, afgeleiden van die eerste maar dan met een stuur en twee naast elkaar geplaatste stoelen. Net zoals bij haar quads kan BRP, een recent van Bombardier afgescheurd bedrijf, voortbouwen op de ervaring die het opdeed met andere recreatieve produkten zoals sneeuwscooters en jetski's. Ook de Oostenrijkse motorenbouwer Rotax behoort tot de groep, en het is dan ook vanzelfsprekend dat de meerderheid van Can-Am's modderminnende vierwielers met diens aangenaam roffelende tweecilinders worden uitgerust. Net zoals ons testvoertuig, de Commander. Deze ssv is beschikbaar met een 800cc of 1000cc grote v-twin. Wij namen de grootste van beide mee op een tocht door de Naamse bossen.

"Elk atoom waaruit de Commander is opgebouwd, klampt zijn buren vast met maar één doel: zo snel en comfortabel mogelijk tot twee inzittenden over ruw terrein laten zoeven."

Daar waar een klassieke quad niet te besturen valt zonder kennis van zaken en een minimum aan conditie, is de instapdrempel van een side-by-side een heel stuk lager. Figuurlijk, natuurlijk. Dat komt omdat een dergelijk voertuig een stuur heeft, een conventioneel gaspedaal en een stevige stoel die de rijbeleving nagenoeg laat aansluiten bij die van een gewone auto. Maar natuurlijk is zo'n ssv geen auto, allesbehalve zelfs. Elk atoom waaruit de Commander is opgebouwd, klampt zijn buren vast met maar één doel: zo snel en comfortabel mogelijk tot twee inzittenden over een terrein laten zoeven waar enkel gespecialiseerde voertuigen zich aan durven wagen. De Commander ontleent een hele hoop onderdelen van de Outlander reeks, zoals de motoren, de ophanging en de elektronica. Omdat de wielbasis een stuk groter is - 1.924mm tov. 1.499mm bij de Outlander Max - en niet alleen meer koetswerkpanelen torst maar ook een volledige rolkooi, is de Commander een heel stuk groter (3m) en zwaarder (585kg) dan de gelijk gemotoriseerde quads van het merk. Ook de benzinetank is een flink stuk groter en kan haast het dubbele verdragen (38 liter).

Het is evident dat de technologische hoogstandjes uit de atv-lijn eveneens hun opwachting hebben gemaakt in het segment der ssv's. Zo kan de Commander worden uitgerust met de dynamische, elektrische stuurbekrachtiging, een systeem dat via magnetische veldsensoren met directe verbinding werkt. Deze stuurbekrachtiging zorgt voor een snelle reactie op stuurbewegingen, beperkt terugslag en verhoogt de terugkoppeling naar de bestuurder dankzij een grote overbrengingsverhouding en een krachtige motor van 50 ampère. Ook het in de 4x4 stand automatisch vergrendelende voordifferentieel wordt uit dezelfde rekken geplukt, net zoals de cvt-bak met hoge en lage verhouding, de volledig onafhankelijk geveerde wielen en het hydraulische remsysteem, met twee schijven vooraan en eentje achteraan. Hoewel de Commander van BRP gerust tot 680kg mag trekken, beperkt de homologatie die capaciteit tot 270kg. Gelukkig kan je in de laadbak een hele hoop kwijt; het totale laadvermogen bedraagt 272kg.

Ofschoon de Commander makkelijker te besturen valt door de gemiddelde chauffeur en de veiligheid iets meer verzekerd wordt dankzij de rolkooi, veiligheidsgordels en -netten, wil dat niet zeggen dat hij minder bekwaam het terrein zou overwinnen. Natuurlijk is de ssv omwille van zijn omvang iets minder in zijn sas in dicht begroeide omgevingen. Met een lengte van 3m en breedte van 1,5m is hij respectievelijk 60 en 30cm groter dan de Outlander Max. Maar het vermogen van de Rotax v-twin, het stijve onderstel met grote veerwegen en de riante bodemvrijheid maken een hoop goed en staan garant voor bakken lol in de modder.

"Can-Am's enorm uitgebreide accessoirelijst kent geen gelijke op onze markt."

Daarnaast bijdragend aan het succes van het merk, is het gegeven dat recreatieve gebruikers niet alleen belang hechten aan zuivere kunde, maar ook aan het uitzicht en de uitbouwmogelijkheden. Laat dat nu net twee punten zijn waarop Can-Am weet hoe het moet scoren: de vernieuwingscyclus van haar modellen is kort, wat steevast bijdetijdse machines oplevert, en de enorm uitgebreide accessoirelijst kent geen gelijke op onze markt. In combinatie met een goed uitgebouwd verdelernetwerk en een voortreffelijke logistieke ondersteuning (dankzij het in Gent neergepote Europese distributiecentrum) zijn dit argumenten die verklaren waarom het forse prijskaartje van minimum € 15.399 geen al te groot struikelblok is. Voor de door ons geteste Commander X met de 1000 v-twin in het vooronder vraagt BRP € 21.299. Een fotoreportage van ons gestoei vind je in de special en alle informatie over quads en ssv's valt te lezen in ons uitgebreide quaddossier.


Geef commentaar
comments by Disqus