Mercedes CLA 220 CDI Veiligheid

Mercedes CLA 220 CDI
Bekijk 26 foto's
Door: BV 21-03-2013

Voorlopig doen we nog de moeite om de aanwezigheid van zes airbags, stabiliteitscontrole, ISOFIX bevestigingspunten en driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen te vermelden, maar eigenlijk zijn (op de gordijnairbags na) al die zaken gewoon verplicht. Mercedes haalt op de CLA echter nog heel wat uit de kast dat geen must is en voor het eerst in dit segment z'n intrede maakt.

De CLA beschikt onder meer over slaperigheidsdetectie en een antibotsradar met adaptieve noodrembekrachtiging die voortaan vanaf 7km/u werkt terwijl dat systeem op andere Mercedesmodellen pas vanaf 30km/u in actie kwam. Stip ook nog de radargestuurde cruisecontrol aan in de optielijst en je hebt een systeem dat de auto zelf kan afremmen vanaf snelheden tot 200km/u. Nog meer snufjes? Dan hebben we dodehoekwaarschuwing, de rijstrookassistent (die tussenkomt via de remmen en niet via de stuurinrichting zoals bij sommige andere producenten) en de grootlichtassistent die ervoor zorgt dat je niemand verblindt. Een actieve parkeerhulp (optie) kan tenslotte het voertuig automatisch parallel of loodrecht op de weg parkeren.

Voor de laatste functie in bovenstaande alinea stuurt Mercedes de elektromotor van de stuurbekrachtiging autonoom aan. En dat is niet de enige situatie waarin dat gebeurt. De ESP-rekenmodule activeert die motor ook om tegen te sturen bij overstuur, stuurcorrecties door te voeren bij het remmen, bij te sturen als de wielen tractie verliezen, de glooiing van een weg te compenseren of het effect van zijwind te reduceren. Als bestuurder heb je daar voortaan geen flauw benul meer van. Hoewel het de hele boel natuurlijk wat makkelijker (en saaier) maakt, stellen we ons de vraag of bovenstaande reacties niet relevant zijn voor hij of zij die z'n voeten op de pedalen houdt. Stof om over na te denken.

Geef commentaar
comments by Disqus