Porsche Cayman S Inleiding

Porsche Cayman S
Bekijk 26 foto's
Door: BV 10-04-2013

De Cayman staat sinds 2005 in het Porsche-gamma. En al van meet af aan dient gezegd dat de tweezitter met middenmotor niet de erkenning heeft gekregen die hij verdiende. Door kenners wordt hij geroemd omwille van z'n uitstekende wegligging, gezien z'n recept objectief gezien meer potentieel biedt dan dat van de 911, die z'n motor achter de achteras vervoerd. Maar de massa ziet hem steevast als een light-Porsche, en hoewel het merk dat natuurlijk niet wil, of kan, toegeven heeft dat heel wat met de strategie van het bedrijf te maken. Zo kwam de Cayman na de nog pluizigere Boxster waarop hij gebaseerd is, heeft de gesloten telg een hogere instapprijs (terwijl hij goedkoper om bouwen is) en worden de prestaties kunstmatig onder die van z'n grote broer gehouden.

Een facelift in 2009 maakt de Cayman een tikkeltje ruiger, maar het is pas nu dat het model zichzelf de kans geeft om eruit te zien als een volbloed sportieveling. Wat helaas niet wijzigde is de prijzenpolitiek van het merk. Terwijl de Boxster er is vanaf € 51.304, moet je voor de Cayman steevast € 53.482 neertellen. Voor die prijs is die aangedreven door een 2,7l zescilinder boxercentrale die bestaat in een Belgische editie met 211pk (fiscaliteit, weet je wel) en een eenheid die 275pk opwekt. Ze zijn identiek geprijsd.

De Cayman S die we hier aan de tand voelen, wordt pas de uwe vanaf € 66.429. Een meer dan behoorlijk prijsverschil, dat je een 325pk krachtige 3,5l oplevert. Standaard zijn alle motoren voorzien van een handbediende zesbak, maar een automaat met dubbele koppeling en zeven verhoudingen is optioneel en erg populair. Met die opties moet je overigens behoorlijk uit je doppen kijken want als je je laat gaan, komt je erg snel in de buurt van de instap-991 die € 93.170 kost.

Ter illustratie even een kleine bloemlezing uit de extra's waar het testexemplaar mee is uitgerust. We beperken ons voor het gemak even tot het onderstel. De 20" velgen gaan voor iets meer dan € 1.500. Een actief achterdifferentieel (torque vectoring) kost € 1.452. De PDK-transmissie doet er € 3.085,50 bij, voor een adaptieve stuurbekrachtiging betaal je € 290,40, gestuurde ophanging gaat met € 1.573 lopen, de verchroomde uitlaatpijpjes € 580,80...

Geef commentaar
comments by Disqus