Jaguar E-Pace D240 Inleiding

Bekijk 8 foto's
Door: BV 10-02-2018

Jaguar is een nichespeler. Altijd al geweest. Het volledige productievolume van het merk is lager dan wat Audi vorig jaar aan marktaandeel verloor omdat enkele cruciale modellen aan vervanging toe zijn. Voor de één is het alles, voor de ander is het rimpel op het wateroppervlak. Om maar te zeggen dat de Britten in het premiumsegment moeten opboksen tegen grotere industriële en commerciële krachten.

Sedans doen het niet meer

Met sedans, waar Jaguar zich altijd al op concentreerde, lukt het niet. Verdienstelijk als ze zijn. Maar de heersende SUV-gekte schept kansen, want het bedrijf hoeft maar even binnen te springen bij de buren van Land Rover en daar ligt een halve eeuw know-how voor het rapen. De grote F-Pace ging vorig jaar in Europa 31.000 keer over de toonbank. Een succes. Logisch dus dat het bedrijf staat te trappelen om ook deze meer toegankelijke E-Pace te lanceren.

Allemaal tweeliters

Het gamma omvat alleen tweelitermotoren. Dieselmotoren van 150, 180 of 240pk en benzines 250 of 300pk. Meer bescheiden versies volgen ongetwijfeld nog. Snellere misschien ook. De prijsvork gaat van € 36.050 tot € 65.150. Behoorlijk wat variatie, maar je begint ook met een voorwielaangedreven diesel die je zelf schakelt en eindigt met een dubbel zo krachtige benzine met integraalaandrijving en een automaat.

Onze tester knalt met z’n 240 dieselpaarden, vierwielaandrijving en een automaat door de bovengrens. € 67.399 kost hij, omdat Jaguar hem van alle denkbare toeters en bellen voorzag.

Geef commentaar
comments by Disqus