Renault Captur E-Tech Plug-In Hybrid Rijgedrag

Bekijk 20 foto's
Door: BV 07-11-2020

Rijplezier is deze geëlektrificeerde variant van de Captur niet vreemd. Dat valt op zodra we aan het stuur draaien. De bediening van de versnellingspook is aangenaam, de rijhouding is zeer goed en de ergonomie is onder meer dankzij de naar de bestuurder gerichte middenconsole uitstekend.

Elektrisch voortbewegen levert steevast het voordeel van de stilte op. Spijtig genoeg hoor je dan ook beter wat er niet goed in elkaar zit. Er durft wel wat van dat eerder al vernoemde harde plastic trillen of kraken.

Moeiteloos

Rijden doet de Captur schijnbaar moeiteloos en behoorlijk dynamisch. Dat heeft hij onder meer aan de multilink achteras te danken. Het is waar dat hij nog steeds 1.700kg weegt, wat ongeveer 200kg meer is dan een Captur met 115pk sterke dieselcentrale en automaat. Hij heeft dan wel 160pk en een elektromotor die z’n trekkracht vanaf stilstand ter beschikking stelt, maar de massa blijft nadelig voor de prestaties. De sprint naar 100km neemt 10,1 seconden in beslag (nauwelijks beter dan de Captur TCe 130) en hij geraakt niet verder dan 173km/u. Z’n top is gelijk aan die van de instapbenzinemotor. Gelukkig merk je daar bij een normaal weggedrag weinig van en valt daar vooral de werkijver op.

Plug-in-hybrid van Renault Captur

In elektrische modus kan je rijden tot 135km/u. Laat je de gas los, dan doet de auto er alles aan om energie te recupereren. Het geheel voelt evenwel natuurlijk aan. De nieuwe transmissie, die best ingewikkeld is en geen koppellingen omvat, beviel ons goed. Die eenheid stelt de auto in staat om met minimale verliezen elektrisch, thermisch of op een combinatie van beiden te functioneren.

De elektromotor wordt gevoed door een 9,8kWh accu die in de Renaultfabrieken wordt geassembleerd met modules die afkomstig zijn van LG. Renault garandeert ze voor 8 jaar of 160.000km. Snelladen kan niet. Een volledige laadbeurt vereis ongeveer 4 en een half uur aan een normaal stopcontact (10 A). Met een (extra te betalen) Wallbox kan je de laattijd laten slinken tot 3 uur en 20 minuten. De elektrische autonomie in de stedelijke cyclus (WLTP City) is 65km. Dat zakt tot 50km als je voorsteden en snelwegen meeneemt.

Geef commentaar
comments by Disqus