Renault Megane E-TECH EV60 R220 Inleiding

Bekijk 10 foto's
Door: BV 12-04-2022

Sommige Duitse autoconstructeurs domineren de jongste tijd het nieuws in EV-land. Zij die nota bene met hun dieselhomologatiestrategie het zaad van de huidige elektrificatiegolf lieten kiemen er zo voor zorgen dat huishoudens in gans Europa straks ernstig zullen moeten nadenken over hun mobiliteit. Je zou er bijna van vergeten dat Renault één van de pioniers is in het segment en al tien jaar lang elektrische auto’s in de catalogus heeft staan. Ze hebben er al ruim 400.000 gemaakt. Vooral de compacte Renault Zoë is voor dat aantal verantwoordelijk.

Normale gezinswagens, maar tegen welke prijs?

Wordt elektrisch rijden straks een zaak voor iedereen, dan zal dat gerealiseerd moeten worden met auto’s voor iedereen. De middenklasse - het c-segment - moet veroverd worden. Dat is waar ook concurrenten als de Nissan Leaf, Cupra Born en VW ID.3 reeds actief zijn. Normale gezinswagens met, helaas, geen normale gezinswagenprijs. Elektrificatie heeft nu eenmaal een prijs en voorlopig komt er van de democratisering die ook al tien jaar geleden voorspeld werd, weinig in huis.

Deze Megane E-Tech legt op dat vlak ook meteen de vinger op de wonde. Hij kost immers minstens 35.200 euro en tikt rustig door tot 47.700 euro - de testversie zonder de opties. Prijzen die de vergelijking met elektrische concurrenten kunnen weerstaan, maar in een compleet andere klasse vallen dan middenklassers met een conventionele aandrijving, ook al werden die de jongste tijd (al dan niet kunstmatig) een flink pak duurder.

Deze factoren wegen op de prijs van de elektrische Renault Megane E-Tech

Bij de Megane E-Tech is het gamma zo gestructureerd dat de prijs bepaald wordt door drie factoren: de batterij (40 of 60kWh groot voor tussen 300 en 470km autonomie), de uitrusting (Equilibre, Techno, Iconic en Evolution ER) en de laadcapaciteit (standard charge 7kw AC 1 fase, boost charge 22kW AC 3 fase en 85kW dc snellader, super charge 7kW AC 1 face en 130kW DC snellader en optimum charge 22kW AC 3 fasen en ). Een beetje sneller willen opladen kost algauw 1.500 euro extra. Stof tot nadenken.

Geef commentaar
comments by Disqus