Renault Megane E-TECH EV60 R220 Exterieur

Bekijk 10 foto's
Door: BV 12-04-2022

Hoewel hij dezelfde naam draagt en in hetzelfde segment speelt, heeft deze Megane E-Tech niets gemeen met z’n naamgenoot zonder elektrische aandrijving. Hij rust op een ander platform (nu al gedeeld met de aanstormende Nissan Ariya). Dat is specifiek ontwikkeld voor EV-toepassingen. Voorlopig leven beide lijnen naast elkaar, maar de reguliere Megane - nu een jaar of vijf oud en in principe in 2023 aan vervanging toe - zal uitsterven. Misschien rekt Renault z’n carrière nog tot de Euro 7 emissienorm in voege komt in 2026, maar daarna is het definitief gedaan met verbrandingsmotoren in het c-segment bij Renault.

Een nieuwe generatie van de Renault Megane

Al het bovenstaande om te illustreren dat je hier eigenlijk aankijkt tegen een nieuwe generatie van de Megane, met een fors geëvolueerde styling en proporties die de technische kenmerken van het platform respecteren. De laag batterijen in de vloer is relatief plat, maar toch is deze E-Tech met 1,5m nog steeds hoger dan een conventionele middenklasser. Anderzijds kan hij met een vergelijkbare lengte meer binnenruimte bieden door de wielen (minstens 18” groot) naar de hoeken te dringen. Er is tenslotte zoals bij elke elektrische auto bijzondere aandacht (meer dan bij een conventionele middenklasser) besteed aan de aerodynamica. Dat betekent dat hij bijvoorbeeld uitklapbare deurgrepen heeft. Anderskleurige accenten (een bronsgroene tint) en glanzend zwart plastic zorgen voor de obligate hipster-dosis. Niks waar ik wild van wordt. Dat zwart plastic is immers krasgevoelig en hoort eigenlijk niet op een auto thuis. Niet aan de buitenkant, en ook niet binnenin.

Geef commentaar
comments by Disqus