MG5 Rijgedrag

Bekijk 18 foto's
Door: BV 02-05-2022

Zoals gezegd: MG biedt twee versies aan. Eén met een compacte accu van 50kWh en eentje met een grotere accu van 60kWh die als ‘long range’ naar voor wordt geschoven. In beide gevallen wekt een elektromotor bij de voorwielen 280NM op, maar de (zwaardere) long range heeft met 156pk minder vermogen dan de 177pk van de ‘standaard range’. Vervolgens wordt het wat eigenaardig want de prestaties (naar 100 in 8,3 seconden en een top van 185km/u) en het opgegeven gewicht (1.562kg) zijn voor beiden gelijk. Kan niet juist zijn. Klanten mogen constructeurs die weinig technische details vrijgegeven - en dat zijn er tegenwoordig meer en meer - gerust met enige achterdocht bekijken. Zelfs over het rijbereik zijn er dubieuze cijfers. De long range geraakt volgens de technische fiche 400km ver, maar volgens de website van het merk is het 380km (zoals aangehaald in deze inleiding).

Hoe ver kan je rijden met de MG5?

Dit is zeker: bij het instappen gaf ons testexemplaar 360km rijbereik aan. Het beloofde verbruik van 17,5kWh (aan de laadpaal) werd in realiteit 21,2kWh (in de auto, dus zonder laadverliezen). Opladen kan aan 11kW (AC) terwijl MG bij een DC-lader een laadtijd van 40 minuten beloofd om van 5 naar 80% te tappen. Nog een aardigheidje: je ook de stroom uit de batterij van de MG tappen (power to grid) en gebruiken om bijvoorbeeld een elektrische fiets op te laden of een andere EV-rijder van elektronen te voorzien. Maar tenzij je er een specifieke toepassing voor hebt, is dat weinig meer dan een gimmick.

Vergevingsgezinde ophanging

Rijden doet de MG5 eerder gemiddeld. Zelfs bij droog weer is die 280Nm genoeg om de voortrein (natuurlijk geschoeid met gladde banden om het rijbereik te maximaliseren) in de problemen te brengen. Belooft weinig goed voor wanneer het nat is. Het stuurtje is gevoelloos, maar er is voor de rest niks mis mee. De achteras toont zich overigens best levendig, wat zowaar stuurpret kan opleveren. De gewichtsverdeling zit daar wellicht voor iets tussen. De moduleerbaarheid van de remmen is goed en dat is bij EV’s lang niet altijd het geval. En de ophanging tenslotte: die is wat soepeler dan de norm in het segment. Eigenlijk is dat een verademing. Teveel automerken proberen zo obsessief om koetswerkbewegingen te beperken dat het comfort aan boord eronder lijdt. Deze MG gebruikt een ophanging nog echt om inzittenden te isoleren van de ondergrond.

Geef commentaar
comments by Disqus