BMW 330Cd Rijgedrag

BMW 330Cd
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het is nog maar enkele jaren geleden dat een diesel onder de kap van een sportieve of open variant als heiligschennis werd beschouwd. BMW is echter al lang niet meer het eerste merk dat de stap waagt want onder meer Peugeot, Audi en aartsrivaal Mercedes bieden zelfontbranders aan onder de kap van de Coupé 406, de A4 Cabrio, de CLK of de C Sport Coupé. Met goede verkoopscijfers al gevolg. De 2993cc zescilinder-in-lijn is natuurlijk niet zo maar een common-rail diesel. Onder de kap van de Coupé ontwikkelt deze krachtbron 204pk en een majestueus koppel van 410Nm terwijl het gewicht beperkt blijft tot 1615kg. De motor wordt gekoppeld aan een korte en soepel schakelende zesbak van fabrikant ZF zoals bij onze testwagen of een automatische bak met vijf verhoudingen. Vanuit stilstand haal je 100km/u in 7,2sec. De topsnelheid bedraagt 242km/u, telkens met de handgeschakelde bak. Dat is wat minder snel dat de 330Ci met benzinemotor die al na 6,5sec de kaap van de 100 rondt en een top haalt van 250km/u, maar dat cijfermateriaal zegt niet alles. De diesel heeft met 410Nm immers nog 45Nm trekkracht meer dan de M3 Coupé en dat wreekt zich in belangrijke tussensprintjes. De diesel kan immers van 80 naar 120km/u in vierde versnelling is 6,1sec. In vijfde duurt de oefening 7,7sec. De benzine heeft daar 6,9 en respectievelijk 9,1sec voor nodig. Een aanzienlijk verschil dat de wat mindere acceleratietijd meer dan compenseert.

Door de hoge trekkracht is het snelheidsgevoel aan boord van de 330Cd groter dan in de 330Ci. Gelukkig is men erin geslaagd het typische geroffel van de dieselmotor buiten te houden, al draagt het atypische geluid van de zescilinder ook bij tot het verdrijven van het bestofte dieselgevoel. De dieselmotor laat zich het best tussen 2.000 en 4.500 toeren rijden. Het nochtans niet onaardige schoeisel (225/45 rondom) krijgt het bij lagere snelheden moeilijk om de kracht op het wegdek te krijgen en dat is nu net zo leuk. Als de DSC en de bijhorende tractiecontrole ingeschakeld zijn, wordt elke vorm van rebellie in de kiem gesmoord nog voor je er als bestuurder weet van hebt. Met het systeem uit kan je tot in de derde versnelling gewoon beslissen wanneer je de achterkant naar buiten zet. De stugge sportophanging en de bekrachtigde tandheugelinrichting voor de besturing zorgen voor veel feedback en een uitmuntende controleerbaarheid. Je kan de 330Cd dan ook gebruiken voor het betere gooi- en smijtwerk en dat lukt althans bij droog weer niet met de 330Ci. Sceptici moeten het proberen en durven toegeven dat de diesel zich sportiever laat rijden dan de benzine. In alle eerlijkheid, ook wij hadden dat niet verwacht. De ophanging is efficiënt en blijft ondanks de stugge demping in de meeste gevallen comfortabel. Alleen in snelle bochten met een hoog gripniveau gaat de buitenkant stuiteren. Iets wat verder zonder gevolgd blijft.

Wie een diesel liever met rationele gegevens verantwoordt, kan dat ook. BMW geeft een gemiddeld verbruik op van 6,6l/100km. Wij strandden op 10,7l/100km voor de gemengde cyclus, met een maximumverbruik bij een sportieve rijstijl van iets meer dan 13l/100km. Aanzienlijk minder dan bij een vergelijkbare benzinemotor. Ondanks het motorgeweld zijn de stoppers adequaat. Intern geventileerde schijven met een diameter van 325mm vooraan en 320mm achteraan brengen de bolide tot stilstand.

Geef commentaar
comments by Disqus