BMW 645Ci

BMW 645Ci
Bekijk 20 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Op het Autosalon van Brussel introduceerde BMW de 645Ci op de Belgische markt, terwijl op dezelfde stand reeds de Cabrioversie haar Europees debuut beleefde. Die zal vanaf april in ons land leverbaar zijn. De Coupé is intussen verkrijgbaar met een basisprijs van € 75.300. De Cabrio zal € 9.000 extra moeten opbrengen. De 6-Reeks moet een vervolg breien aan een lange traditie van sportieve coupé’s. Een traditie die al in 1937 werd ingezet met de 327 coupé. Ondanks dat grote erfgoed opteerde BMW voor een geheel nieuwe vormgeving, die vrij is van de populaire verwijzingen naar het verleden, maar niettemin toch een retro-gevoel oproept. De 4,82m lange, 1,85m brede en 1,37m hoge vierzitter is gebaseerd op de 7-Reeks en neemt daar enkele stijlelementen van over. Dan denken we onder meer aan de opgehoogde koffer achteraan en de uitgesproken schoudertjes. Het lijnenspel is ook nu weer van de controversiële hand van Chris Bangle.

De niet onaardige basisuitrusting, met onder meer Xenon licht, cruise-control en elektronisch gestuurde airco, werd bij onze testwagen aangevuld met onder meer een navigatiesysteem, adaptieve bochtverlichting, sportzetels vooraan, parkeerhulp en een Dynamic Drive pakket. Daardoor komt het totale kostenplaatje op € 89.325.

Het interieur is herkenbaar voor de BMW liefhebber, maar toch weer net dat beetje anders. Aan de materiaalkeuze zie je dat dit een 6 is en geen 7. Er wordt immers gebruik gemaakt van specifieke uitstekend uitziende kunststoffen voor het dashboard en het bovenste deel van de deurpanelen. Bij de 7-Reeks kan dat ook in leder. Ook anders zijn de wijzerplaten en de middenconsole, die voor een sportievere indruk wat naar de bestuurder neigt. Ergonomisch is alles meer dan dik in orde, maar we betreuren het gebruik van de vereenvoudigde iDrive uit de 5-Reeks in plaats van het uitgebreide exemplaar uit de 7. Vooraan neem je plaats in uitstekend steunende zetels die, geheel volgens BMW-traditie veel comfort bieden. Onze keuze gaat uit naar de comfortzetels, eerder dan het optionele sportmeubilair omwille van de geprononceerde ruggesteun bij deze laatste. De toegang tot de achterbank is gemiddeld voor een coupé van deze klasse, maar de zitruimte is uitstekend, al zal wie langer is dan 1,75m de beschikbare hoofdruimte misschien als krap ervaren. In elk geval zit je achteraan ook in nauw steunende kuipjes terwijl de kofferruimte gezien het koetswerktype riant te noemen valt. Met 450l (VDA) is daar immers voldoende plaats voor twee golftassen.

De 4.398cc V8 onder de kap doet ook dienst in de 5- en 7-reeks en is een referentiekrachtbron. Niet meteen omwille van de gemiddelde vermogensopbrengst van 333pk bij 6.100t/min, maar voornamelijk omwille van het enthousiasme, het gunstige koppelverloop (450Nm bij 3.600t/min.) waardoor je net zo gemakkelijk schakellui als sportief kan rijden en, niet onbelangrijk, een uitgesproken redelijk verbruik. Zelfs het testverbruik kwam niet boven 13,6l en dat is geen druppel meer dan je met een doorsnee sportieve berline verbruikt als je het gaspedaal een vaste relatie geeft met de vloer. Onze testwagen was handgeschakeld, en de automatische zesversnellingsbakken die BMW daarnaast aanbiedt hebben een onberispelijke werking, maar lenen zich uiteraard wat minder tot sportief rijgedrag. De handbediende bak met zes verhoudingen is net zo loepzuiver als de besturing, zonder ooit zwaar te zijn. De afstelling van het koppelingspedaal vraagt wel wat gewenning omdat het aangrijppunt kort is.

Vooral met het optionele Dynamic Drive, met actieve koppelstangen, is het weggedrag alleen met superlatieven te omschrijven. De afstelling is stug, maar niet storend hard, terwijl de bochten volledig vlak worden afgewerkt. De controleerbaarheid is top, maar verwacht niet dat je deze coupé kan gebruiken voor het betere gooi- en smijtwerk. Daarvoor is de 645 te groot en te zwaar (1.690kg). Niet erg, omdat BMW dat ook niet pretendeert. Wat BMW wilde neerzetten was een mix tussen een sportieve coupé en een luxueuze limousine, met prestaties van een sportwagen. De aansluiting met de superbolides hebben ze in München niet gemaakt, maar een spurt naar 100 in 5,6sec en een top van 250km/u (begrensd) is zonder meer snel. Te meer omdat de 645 ook aan hogere snelheden furieus blijft accelereren.


Geef commentaar
comments by Disqus