BMW 118i

BMW 118i
Bekijk 18 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Met de populariteit van de BMW-diesels zou je bijna vergeten dat de constructeur ook een aantal benzineversies in het aanbod heeft. We maakten kennis met 118i die binnen het nog verse gamma van de compacte vijfdeurs het gat tussen de sportieve 120i -die tijdens modeljaar 2006 de loef wordt afgestoken door een meer dan potente 130i zescilinder- en de instapper (116i) opvult. De 116i beschikt over een viercilinder lijnmotor met 115pk en een cilinderinhoud van 1596cc. De 118i en 120i beschikken beiden over een identieke longinhoud van 1995cc. De 118i puurt daar 129pk uit en de 120i heeft aan dezelfde zuigerverplaatsing voldoende voor 150pk. Het koppel bedraagt respectievelijk 150, 180 en 200Nm.

De prestaties liggen ook niet bijster ver uit elkaars buurt; de topsnelheid bedraagt 200, 208 en 217km/u. In de spurt naar 100km/u is vooral de 116i de dupe van de overbrengingsverhoudingen. De 120i en 118i kregen een specifiek op de karakteristieken afgestemde versnellingsbak. Bij de krachtigste variant is dat er één van ZF met zes verhoudingen en bij de 118i is dat een precies afgelijnde pretbak van Getrag. De snelste versie spurt naar 100km/u in 8,7 tellen, maar de 118i doet er slechts 7 tienden langer over. Een verdienste die te danken is aan het vermogen om nog nét 100km/u te halen in tweede. De arme 1.6 krijgt identiek dezelfde overbrengingsverhoudingen als de 118i toebedeeld en moet 10,8 tellen aan de koets sleuren om de kaap van 100km/u te ronden.

Met meer dan voldoende pit hoog in de toeren en soepele hernemingen vanuit dieper gelegen omwentelingssnelheden ontpopt de 118i zich naar goede BMW-traditie als een échte rijmachine. De achterwielaandrijving en de lengteopstelling van de lijnmotor, geheel achter de vooras (vandaar de bijna disproportioneel lange snuit) en de bijhorende 50/50 gewichtsverdeling laten zich voelen. Dankzij de fijne bekrachtiging van het tandheugelstuur stuurt de 1 zeer precies. Het vermogen ontbreekt om de achtertrein op comando de buitenkant van de bocht op te laten zoeken, maar de alerte stabiliteits- en tractiecontrole smoren elke vorm van onaangekondigd protest in de kiem.

Het basisprijskaartje van de 118i bedraagt € 21.966. Maar zoals steeds bij BMW krijg je daar nog een ellenlange optielijst bovenop. Goedkoop zijn die extra’s nog steeds niet. Zo kan het dan gebeuren dat een prettig uitgerust model, met een lederen sportinterieur, xenonlampen, een sportonderstel en een potent ogende koetswerkkit aftikt op € 34.350.


Geef commentaar
comments by Disqus