Honda Crosstourer Winterrijden

Inleiding: Honda Crosstourer DUURTEST: winterrijden
Bekijk 27 foto's
Door: BV 14-12-2013

Als je dagdroomt over het rijden op een motorfiets, zal je misschien een scenario voor ogen hebben waarbij je op een custom lowrider gezapig de Route 66 aftuft. Of je beeldt je in dat je met de knie tegen het asfalt kordaat het perfecte bochtenwerk demonstreert aan de ramptoeristen op het Isle of Man. Hoe je jezelf ook het ideale motardbestaan voorstelt: sneeuw, vries en ijs komen in principe niet in het draaiboek voor. Maar als je je hebt voorgenomen om heel het jaar door met de motorfiets naar en van het werk te pendelen, dan kan je deze obstakels moeilijk negeren.

Uiteraard hijsen we ons desgevallend in verschillende lagen thermisch ondergoed, met een waterdichte motorkledij als finaal schild. Maar ook Honda heeft haar best gedaan om ons zo goed mogelijk te wapenen tegen de barre winterelementen. Onze trouwe Crosstourer duurtester, die ons ondertussen al meer dan 2.500km ten dienste staat, komt standaard met een gecombineerd ABS systeem uit de fabriek gerold. Voorwaar geen overbodige luxe. De (standaard) kuip is voldoende breed en de (optionele) tourruit lekker hoog, wat de bestuurder erg effectief uit de wind zet. Eveneens optionele handkappen en dito handvatverwarming doen hun best om onze meest belaste ledematen warm te houden. Maar als het écht koud wordt en de afstand groot, tja ... dan voldoen ook deze pientere snufjes niet meer. En dan halen we het groot geschut buiten.

Bij deze Gerbings genieten je volledige handen van de aangename warmte

Het nec plus ultra voor de koppige winterrijder is zonder twijfel elektrisch verwarmde kledij. En als je in dit nichesegment het kaf van het koren scheidt, drijft al gauw één naam boven: Gerbing. Het van oorsprong Amerikaanse merk met een compleet gescheiden Europese lijn heeft verschillende soorten handschoenen, broeken, (onder)jassen, kousen en zelfs binnenzolen in het gamma, die zich desgewenst aan elkaar laten koppelen tot één modulair geheel. Niet alleen motorrijders vinden hier hun gading trouwens, want marktleider Gerbing biedt ook materiaal aan voor skiërs, fietsers en andere buitensporters die geen winterslaap wensen te houden. Voor degelijke gebruikers bestaat een lijn met 7V lithium-ion batterijen als stroombron. Maar voor motorrijders, die zich lang en aan hoge snelheden door de wind laten geselen, raadt het merk nog steeds 12V systemen aan. Die werken in principe via de permanente stroomtoevoer van de batterij.

Gerbing stuurde ons één van de topmodellen uit het Europese gamma op: de T-12. Deze water- en winddichte winterhandschoen is uiteraard voorzien van de nodige beschermstukken, en biedt een erg aangename pasvorm met een grote mof die over de mouw van je jas past. Alhoewel je optioneel kleine 12V batterijen (die in de moffen passen) kan bestellen om gedurende ongeveer 1 uur autonoom te werken, is het de bedoeling de handschoenen per kabel te verbinden met een 'controller', die dan weer aan de batterij is gekoppeld onder het zadel van je motorfiets. De installatie van het systeem is kinderlijk eenvoudig: de twee bouten aan de batterij los zetten, de aansluitkabels verbinden en terug aandraaien. Daarna is het enkel nog een kwestie van de de kabels een beetje weg te werken en de controller buiten het zadel te brengen zodat je het makkelijk kan bedienen. Wij maakten deze met velcroband vast aan de benzinetank, maar er bestaan ook systemen om deze aan je jas te clippen. Ons lijkt het het handigst de controller in de buurt van je dashboard onder te brengen, maar dat lijkt ons wat te veel creatieve arbeid om op een leenmotor los te laten.

Vanaf de controller gaat het dan per kabels naar je handschoenen. De stroomtoevoerkabels dien je onder je jas door via de mouwen naar buiten te voeren. In tegenstelling tot klassieke handvatverwarming, waarbij enkel het handvat opwarmt en dus de hitte - nadat deze door je handschoen moet geraken - enkel je handpalm verwarmt, genieten bij deze Gerbing's je volledige handen van de aangename warmte. De gepantenteerde en inventieve Microwire technologie, in essentie een geweven net van in teflon omhulde, piepkleine en uiteraard stroom geleidende vezels, levert een erg soepele en egaal verwarmende laag op die zowel de palm als de rug van de hand verwarmt. Ook alle vingers en vingertoppen krijgen hun deel van de hitte, en dat is bijzonder aangenaam. Middels de (optionele) controller stellen we de warmte in, en tot op heden hebben geen koude handen meer gehad.

Overtuigd van het nut en de kwaliteit van het produkt, klopten we niet veel later opnieuw aan de deur van de Belgische Gerbing invoerder. En dat had die laatste eigenlijk ook wel verwacht, want wel meer klanten starten bij de handschoenen om vervolgens hun verwarmde tenue uit te bouwen. Wij gingen voor de eerstvolgende stap, namelijk het verwarmde binnenvest. Gerbing's hoogwaardig afgewerkte softshell jas dient onder de conventionele motorkledij gedragen te worden, en sluit door middel van een elastische mouw- en gordelstrook, alsook een rits die tot hoog in de nek doorloopt sowieso al erg goed af. De ingewerkte Microwire technologie zit gekoppeld aan een verbindingsplug die je aan je controller kan hangen, en uiteraard zitten de kabels voor de handschoenen hier wel al ingewerkt. Gerbing leverde ook een (optionele) 'dual controller', die toelaat handschoenen en vest apart in te stellen. Handig, maar in het donker vonden we het niet zo eenvoudig te onderscheiden welke knop welk kledingsstuk aanstuurt. Nu goed, je voelt het effect natuurlijk wel, maar wij gaan alvast creatief in de weer met gekleurde tape denken we zo.

Nadelen? Amper. Je moet natuurlijk wel telkens je handschoenen en je vest in de controller pluggen, maar eigenlijk is dit een klusje dat in enkele seconden is geklaard. De handschoenen zitten perfect en het verwarmde element is naadloos verwerkt in de voering, maar bij de vest kan je de verbindingskabels wel voelen en dat kan soms wat storen als je motorvest niet aan de ruime kant is. Al bij al verbleken de kleine onhebbelijkheden bij de vele voordelen die de verwarmde kledij met zich meebrengt. Niet alleen wordt het comfort hiermee op een hoger niveau getild, het is ook een stuk veiliger. Want wie kou lijdt, is minder alert, reageert trager en manipuleert zijn machine met minder gevoel. En dat zijn argumenten die aanschafprijs (reken op € 189 voor de handschoenen en € 199 voor de vest, excl. controllers) zeker verantwoorden.

Geef commentaar
comments by Disqus